آیا آب آشامیدنی شما سالم است؟

آب یکی از مهمترین نیازهای موجودات زنده در کره زمین محسوب می شود که تداوم حیات کاملا وابسته به آن است. آب مورد استفاده انسان و به ویژه کودکان باید عاری از آلودگی باشد. در این میان باید توجه داشت که آب مصرفی روزانه ما حتی اگر از طریق لوله کشی تامین شود، تا چه حد سالم و قابل اعتماد است؟

به گزارش سیناپرس، منابع آب شیرین جهان همواره با تهدیدات آلوده کننده ای مواجه است. منابع آب های سطحی مانند رودها، دریاچه ها و سدها با تهدیدات آلاینده کننده زیادی مواجه بوده و آب های زیر زمینی به نوع دیگری در خطر مخلوط شدن با این مواد هستند.

دکتر آلن وولف، متخصص اطفال و استاد دانشکده پزشکی هاروارد، بخش عمده ای از زندگی حرفه ای خود را به تحقیق در زمینه سم شناسی و اندازه گیری و تجزیه و تحلیل سموم بالقوه آب و بهداشت محیط اختصاص داده است. وی با ارائه دستور العمل‌ های آب سالم، ما را در بررسی سطح سلامت این ماده یاری می رساند.

در این دستورالعمل، بهترین نکات و روش‌ها ممکن ارائه شده است تا مطمئن شویم آبی که می‌ نوشیم سالم بوده و عاری از آلاینده هاست.

باید توجه داشت سیستم ‌های آب عمومی که اغلب سیستم ‌های شهری نامیده می ‌شوند، آبی را فراهم می‌ کنند که در برخی کشورها یکی از ایمن ‌ترین آب ‌های جهان است.به گزارش سیناپرس، کیفیت آب توسط سازمان ها و نهادهای قانونی مربوطه کنترل شده و البته قوانین و استانداردهای آب آشامیدنی از لحاظ وجود مواد شیمیایی در کشورهای مختلف، متفاوت هستند.

به گزارش سیناپرس، به طور کلی آلودگی آب شهری در سیستم هایی که به کمتر از هزار نفر خدمات رسانی می کنند، شایع تر است. همچنین، بسیاری از سیستم های شهری قدیمی دارای لوله های حاوی سرب هستند که خود یک عامل آلوده کننده محسوب شده و باید تعویض شوند.

از سوی دیگر بسیاری ازچاه های آب تحت نظارت دولت ها نبوده و در بسیاری از مناطق جهان  آزمایش هایی برای بررسی سطح نیترات ها، باکتری های کلیفرم و سایر سموم محیطی مانند آرسنیک، اورانیوم و آلومینیوم روی آن ها انجام نمی شود. به طور کلی هم سیستم های آب شهری و هم چاه های آب قانونی و غیر قانونی در برابر آلودگی آسیب پذیر هستند و برخی از مهمترین این آلاینده ها عبارتند از:

  • نشت مواد شیمیایی صنعتی یا نفت
  • خرابی نیروگاه های هسته ای
  • جنگ یا حملات تروریستی
  • کودها و سموم دفع آفات در زمین های کشاورزی نزدیک
  • فضولات حیوانی مزارع بزرگ صنعتی
  • سرریز فاضلاب و اختلال در عملکرد سیستم های سپتیک
  • سیل، آتش‌ سوزی ‌های جنگلی و دیگر رویدادهای طبیعی و آب ‌وهوایی، که با تغییرات اقلیمی مکرر و آسیب‌ رسان‌تر می ‌شوند
  • استخراج معدن
  • لوله های معیوب و پوسیده شهری یا مشکلات دیگر در کارخانه های تصفیه آب
  • نشت سایت های دفن زباله
  • خاک و سنگ هایی که به طور طبیعی حاوی مواد شیمیایی و معدنی مانند آرسنیک، رادون و اورانیوم هستند

به همین دلیل توصیه می شود، نسبت به آب آشامیدنی مورد استفاده خود و خانواده، حساس بوده و به ویژه اگر از آب چاه استفاده می کنید، حتما نسبت به انجام دوره ای آزمایش های لازم برای هر شش ماه اقدام کنید. به گزارش سیناپرس، در نهایت به خاطر داشته باشید اگرچه آب شهری دارای سطح بالایی از سلامت است ولی این آب نیز به دلایل مختلفی که در بالا ذکر شد می تواند آلوده شود پس به طور خاص برای کودکان و افراد بیمار و کهنسال از منابع مطمئن آب استفاده کنید.

مترجم: ندااظهری

منبع: studyfinds

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا