طراحی سامانه هوشمند به منظور رصد افت تحصیلی
رئیس دانشگاه تهران از طراحی سامانه هوشمند به منظور رصد افت تحصیلی و مشکلات روانشناختی دانشجویان دانشگاه تهران خبر داد و گفت: این سامانه هوشمند از مهر ماه ۱۴۰۱ فعال شده و برکات خوبی را برای شناسایی و اقدام به موقع داشته است.
دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران امروز دوشنبه در آئین اختتامیه اولین جشنواره ملی سلامت دانشجویان کشور که در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران در حال برگزاری است، با ابراز امیدواری نسبت به اینکه جشنواره ملی سلامت نقطه عطفی برای واکاوی و بررسی راههای پیشگیری از مشکلات روانشناختی، راهکارهای ارتقای سلامت در دانشگاه و سرزندگی و پویایی دانشجویان باشد، گفت: آمارها نشان میدهد که به علل مختلف شاهد افزایش حجم مشکلات روانی، جسمانی و بهداشتی در جامعه بشری هستیم؛ بویژه این وضعیت در فضای محیطهای دانشجویی نگرانکنندهتر است و همه بایستی کمک کنیم تا این مسائل و مشکلات مرتفع شوند.
رئیس دانشگاه تهران افزود: بخشی از آنچه که امروز سلامتی را بویژه در قشر دانشجو به مخاطره میاندازد، ناظر بر طبیعت زندگی امروز بشر است و بخش دیگر هم به ویژگیهای خاص زندگی دانشجویی برمیگردد؛ چراکه دانشجویان یک مرحله انتقالی را از زندگی اجتماعی خود در خانواده و مدرسه پشت سر گذاشته و به فرآیند جامعهپذیری جدیدی در دانشگاه ورود کردهاند و دو مؤلفه هیجان و نگرانی به صورت توأمان به عنوان ویژگی بارز زندگی دانشجویی خودنمایی میکند. از یک طرف، احساسات و عواطف و هیجانات دوران جوانی و از طرف دیگر نگرانیها نسبت به آینده تحصیلی و شغلی و همچنین آینده زندگی مشترکی که میخواهند برای آن تصمیم بگیرند، وجود دارد. یعنی جوانان دانشجو در یک دوره کوتاه زمانی با حجم زیادی از ابهامها مواجه هستند. بنابراین وقتی اینها به شرایط عمومی تنشهای اجتماعی در جامعه اضافه میشود، یک حجم وسیعی از فعالیتهای مشاورهای و پیشگیرانه را میطلبد تا این فضای ابهام و عدم اطمینان در آینده را بتوانیم مدیریت کنیم.
دکتر مقیمی با تاکید بر امر خطیر مدیریت اضطراب و استرس که بخاطر شیوع و تکرارپذیری در طول دوران زندگی از آن به عنوان «سرماخوردگی روانی» یاد میشود، خاطرنشان کرد: مدیریت سلامتی دانشجو یک موضوع تک بعدی نیست بلکه محورهای مرتبط با کیفیت زندگی و سلامتی دانشجو همانند چتری است که باید در تمام فعالیتهای دانشگاه به آن توجه شود. برای فعالیتهای آموزشی حتماً لازم است که به مؤلفه سلامتی و اقدامات روانی توجه شود؛ بنابراین فعالیت برای تضمین سلامتی دانشجو و یا بازیابی و ارتقای آن، فعالیتی جداگانه از فعالیتهای آموزشی و فرهنگی نیست بلکه مجموعهای از فعالیتهای درهمتنیده است که منجر به تحقق سلامتی جسمانی و روانی فرد میشود.
دکتر مقیمی از توسعه فعالیتهای آموزشی دانشگاه تهران در حوزه سلامت در سطح ملی و بینالمللی خبر داد و اظهار داشت: سازمان جهانی بهداشت (WHO)، دانشگاه تهران را با توجه به ظرفیت و قدمت این دانشگاه، به عنوان دومین دانشگاه جهان (پس از جان هاپکینز) کاندیدای دانشگاه دارای مجوز برگزاری دورههای آموزشی بینالمللی تربیت مربی پیشگیری از ابتلاء به دخانیات نموده است.
وی افزود: دانشگاه تهران به عنوان مجری برگزاری دورههای آموزشی تربیت مشاور پیشگیری از رفتارهای پرخطر برای کارشناسان دانشگاههای منطقه یک کشور و دانشگاههای فرهنگیان، علمی کاربردی، پیام نور و فنی و حرفهای ایفای نقش میکند که در این راستا فقط در بهمن ماه ۱۴۰۱، چهار کارگاه ملی در این حوزه برگزار کرده است.
رئیس دانشگاه تهران در پایان با اشاره به عطوفت و نگاه پدرانه دکتر محمدعلی زلفیگل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نسبت به دانشجویان، تاکید کرد که باید این نگاه پدرانه در سطح آموزش عالی تسری پیدا کند.