حل معمای خواب پرندگان در حین پرواز

برخی پرندگان توانایی چشمگیری برای پرواز ممتد در فواصل طولانی را دارند اما دانشمندان همواره در ارایه توضیحی قانع کننده درخصوص خواب این جانوران در حین پرواز عاجز بوده اند. حالا خبر خوشحال کننده این است که سرنخهای مهمی دراین خصوص کشف شده است.

تیمی بین المللی متشکل از دانشمندان کشورهای مختلف جهان گونه ای از مرغابی های بومی آبهای گرمسیری دنیا در جزیره  Galápagos Island اقیانوس آرام را به تجهیزات پیشرفته ای مجهز کرده اند که میزان فعالیت مغز و حرکات سر آنها را به دقت اندازه گیری می کند.

دانشمندان با بررسی فعالیت مغزی این پرندگان متوجه شدند که آنها می توانند در حین پرواز و با  تکیه بر عملکرد یک یا هر دو نیم کره های مغز بخوابند

مرغابی های بومی دریاهای گرمسیری از جمله پرندگان بزرگ دریایی محسوب می شوند که می توانند تا چند هفته پرواز بدون وقفه بر فراز اقیانوس پرواز کنند. آنها در این مدت به دنبال شکار ماهی هستند.

تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که این پرندگان می توانند بیش از 2900 کیلومتر مسافت را که ممکن است بیش از 10 روز به طول انجامد بدون وقفه پرواز کنند. دانشمندان با بررسی فعالیت مغزی این پرندگان متوجه شدند که آنها می توانند در حین پرواز و با  تکیه بر عملکرد یک یا هر دو نیم کره های مغز بخوابند.

این تحقیقات نشان می دهد که این پرنده اگرچه می تواند تمامی انواع خواب را در حین پرواز تجربه کند اما مشخص شده که روزانه به مدت کمتر از یک ساعت می خوابند. البته هنوز دانشمندان از این نکته مطمئن نیستند که مرغابی های بومی دریاهای گرمسیری چگونه این کار را به راحتی انجام می دهند.

آنها به آینده و انجام تحقیقات بیشتر برای حل کامل این معما هستند.

منبع: aol.com

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا