هوش مصنوعی ChatGPT در رقابت با پزشکان

آیا ChatGPT می تواند جایگزین پزشکان در سناریوهای مشاوره عفونت شود؟

به گزارش سیناپرس همدان، محققان دانشگاه لیورپول آزمایش کردند که آیا چت بات مبتنی بر هوش مصنوعی ChatGPT می تواند برای تصمیم گیری در مورد تجویز آنتی بیوتیک برای بیماران استفاده شود یا خیر.

در مقاله ای که در The Lancet Infectious Diseases منتشر شده است، دانشگاهیان موسسه Systems, Molecular and Integrative Biology نشان می دهند که اگرچه هوش مصنوعی هنوز نمی تواند جایگزین پزشک خانواده شود، اما پتانسیل بالایی برای ایفای نقش فناوری در عملکرد های بالینی وجود دارد.

محققان ChatGPT را با هشت سناریوی عفونت فرضی روبه رو کردند که افراد معمولاً در مورد آنها با پزشک خود مشورت می کردند (مانند عفونت قفسه سینه). آنها سپس توصیه های ارائه شده توسط این فناوری را از نظر مناسب بودن، سازگاری و تأثیر آن بر ایمنی بیمار ارزیابی کردند.

ارزیابی نشان داد که ChatGPT سناریوها را درک می‌کند و پاسخ‌های منسجمی از جمله سلب مسئولیت، و نشانه‌گذاری بیماران به منابع مشاوره ارائه می‌دهد. همچنین به نظر می‌رسد که نیاز به تجویز آنتی‌بیوتیک تنها زمانی که شواهدی از عفونت باکتریایی وجود داشته باشد را درک می‌کند.

با این حال، ChatGPT در سناریوهای پیچیده و در مواردی که اطلاعات مهم به صراحت ارائه نشده بود، توصیه‌های ناامنی را ارائه می‌کرد.

جالب توجه است که هوش مصنوعی به جای سایر عوامل، بر روی نوع آنتی بیوتیک تجویز شده در هر سناریو تمرکز می کند، که منعکس کننده مفروضاتی است که اغلب در ابتدا توسط پزشکان در طول مشاوره مطرح می شد.

پس از این آزمایش، محققان اکنون چک لیستی را برای استانداردهایی که هوش مصنوعی باید رعایت کند تا برای استفاده در عمل بالینی در آینده در نظر گرفته شود، تهیه کرده اند.

دکتر الکس هاوارد، یکی از نویسندگان این مقاله، گفت: دیدن پتانسیل هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی که از طریق آزمایش توانایی ChatGPT در ارائه توصیه های درمانی آنتی بیوتیکی نشان داده شد، شگفت انگیز بود.

او می گوید: با افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی که تهدیدی قابل توجه برای سلامت جهانی است، توانایی هوش مصنوعی برای ارائه توصیه های درمانی دقیق و ایمن می تواند روشی را که ما به مراقبت از بیمار در پیش می گیریم را متحول کند. ما مشتاقانه منتظر کشف بیشتر این فناوری و پیامدهای آن برای آینده مراقبت های بهداشتی هستیم.

مترجم: کیانوش کرمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا