درجه‌بندی ۱۴ غار در استان اردبیل

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: ۱۴ غار در استان اردبیل درجه‌بندی شده و هفت غار دیگر نیز بعد از اخذ نظر کارشناسی درجه‌بندی خواهد شد.

به گزارش سیناپرس اردبیل، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در جلسه کارگروه غارشناسی استان اردبیل با اعلام این خبر گفت: بر اساس آیین‌نامه و دستورالعمل حفاظت و بهره‌برداری از غار‌های کشور و با هدف ساماندهی و حفاظت بهینه از غار‌های استان کارگروه غارشناسی استان از ۲۱ غار مهم شناسایی شده استان، ۱۴ غار را از درجه یک تا درجه چهار تقسیم بندی کرده است.

حسن قاسم پور افزود: هفت غار دیگر نیز جهت بررسی و اعلام نظر به اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری محول شده تا بعد از اخذ نظر کارشناسی در کارگروه غارشناسی استان درجه بندی شود.

مدیرکل محیط زیست استان اردبیل یادآورشد: درجه‌بندی غار‌ها به منظور فراهم آوردن بستر مناسب و قانونی برای بهره‌برداری پایدار از آنها، پس از ارزیابی اهمیت حفاظتی و بررسی شرایط فیزیکی و اجتماعی و سایر شاخص‌های موثر، از درجه یک با بیشترین ارزش طبیعی و دسترسی ممنوع تا درجه چهار با غار‌هایی که واجد ارزش حفاظتی کمتری هستند، تقسیم‌بندی شدند.

قاسم‌پور اضافه کرد: مسئولیت حفاظت از سایر غار‌های استان که در محدوده خارج از مناطق تحت مدیریت محیط زیست قرار دارد، بر عهده اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان است.

قاسم پور با بیان اینکه بیشتر غار‌های طبیعی استان در منطقه خلخال قرار دارد و در اطراف کوه سبلان نیز غار‌های دست ساخت بشر دیده می‌شود، افزود: غار یخگان به عنوان منحصربه‌فردترین غار استان واقع در شهرستان خلخال به عنوان اثر طبیعی ملی به ثبت رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل اضافه کرد: با هدف حفاظت و بهره برداری از غار‌ها و تسهیل شرایط حضور گردشگران، تفاهم نامه همکاری بین ادارات کل حفاظت محیط زیست، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و فرماندهی نیروی انتظامی استان منعقد خواهد شد.