کشف راهی ساده برای کاهش احساس گناه

احساس گناه یک احساس ناخوشایند و طاقت فرسا است، اما محققان دانشگاه بازل نشان داده اند که دارونماها می توانند به طور موثری احساس گناه را کاهش دهند، حتی زمانی که دارونما به طور آشکار تجویز شود.

به گزارش سینا پرس فارس، در تعامل با دیگران، ممکن است همیشه رفتار ایده آلی نداشته باشیم. وقتی متوجه می شویم که اعمال ما باعث آسیب شده است، اغلب احساس گناه می کنیم. این احساس ناخوشایند ما را به اقدامات اصلاحی مانند عذرخواهی یا پذیرش مسئولیت سوق می دهد.

به همین دلیل است که گناه به عنوان یک احساس اخلاقی مهم در نظر گرفته می شود، تا زمانی که در خدمت یک هدف انطباقی باشد، به این معنی که مناسب و متناسب با موقعیت باشد. دیلان سزر، محقق بخش روانشناسی بالینی و روان درمانی در دانشگاه بازل می گوید: “این می تواند روابط بین فردی را بهبود بخشد و بنابراین برای انسجام اجتماعی ارزشمند است.”

اینکه آیا می توان با مصرف دارونماها احساس گناه را کاهش داد یا نه، چیزی است که محققان دانشکده روانشناسی در دانشگاه بازل در حال بررسی آن هستند. اکنون یافته های آنها در مجله Scientific Reports منتشر شده است.
دارونماهای برچسب باز کار می کنند

به منظور برانگیختن احساس گناه، از آزمودنی‌های این مطالعه خواسته شد درباره زمانی بنویسند که قوانین مهم رفتاری را نادیده گرفته‌اند، یا با افراد نزدیک خود ناعادلانه رفتار کرده‌اند، به آنها صدمه زده‌اند یا حتی به آنها آسیب رسانده‌اند. ایده این بود که شرکت کنندگان در مطالعه هنوز نسبت به موقعیت انتخابی احساس بدی داشته باشند.

سپس شرکت‌کنندگان به سه شرایط تصادفی تقسیم شدند: به شرکت‌کنندگان در یک گروه قرص‌های دارونما داده شد و به آنها گفته شد که این یک داروی واقعی است، در حالی که به شرکت‌کنندگان در گروه دیگر گفته شد که به آنها دارونما داده می‌شود. به هر دو گروه گفته شد که آنچه به آنها داده شده است در برابر احساس گناه موثر خواهد بود. به گروه کنترل هیچ درمانی داده نشد. نتایج نشان داد که احساس گناه در هر دو گروه دارونما در مقایسه با گروه بدون دارو به طور قابل توجهی کاهش یافت.

این مورد نیز زمانی بود که آزمودنی‌ها می‌دانستند که دارونما به آنها داده شده است. دیلان سزر، نویسنده اصلی این مطالعه، می‌گوید: «بنابراین، مطالعه ما از این یافته جالب حمایت می‌کند که دارونماها حتی زمانی که آشکارا تجویز می‌شوند، کار می‌کنند، و توضیح این درمان کلید اثربخشی آن است». شرکت کنندگان در این مطالعه همه سالم بودند، هیچ اختلال روانپزشکی نداشتند و تحت درمان با روانگردان نبودند.


کاربرد بالینی هنوز ثابت نشده است

در جایی که احساس گناه غیرمنطقی است و برای مدت طولانی‌تری ادامه می‌یابد، ناسازگار تلقی می‌شود – به عبارت دیگر، نامتناسب. این احساسات می توانند بر سلامت افراد تأثیر بگذارند و از جمله علائم رایج افسردگی هستند.

مطالعات علمی نشان داده اند که اثرات دارونما می تواند در درمان افسردگی موثر باشد. اما این یافته که دارونماهای برچسب باز می توانند برای احساسات قوی مانند احساس گناه نیز مفید باشند، جدید است. دیلان سزر می گوید، منطقی است که ما باید سعی کنیم از این اثرات برای کمک به افراد آسیب دیده استفاده کنیم. “تجویز دارونماهای برچسب باز، به ویژه، یک رویکرد امیدوارکننده است، زیرا با اجازه دادن به بیماران برای آگاهی کامل از نحوه عملکرد مداخله، استقلال بیمار را حفظ می کند.” سزر ادامه می دهد که نتایج این مطالعه یک گام امیدوارکننده اولیه در جهت درمان های خاص علائم و اخلاقی تر برای شکایات روانی با استفاده از دارونماهای برچسب باز است.

تحقیقات بیشتری باید در مورد اینکه آیا درمان احساس گناه ناسازگار با دارونما امکان پذیر است یا خیر، انجام شود. و هنوز مشخص نیست که آیا اثرات مشابه با سایر حالات احساسی نیز امکان پذیر است یا خیر. برای دیلان سزر، یک چیز مسلم است: “استفاده از دارونماهای برچسب باز یک گزینه درمانی ارزان و ساده برای بسیاری از شکایات روانی و جسمی است.”

مترجم: الهام شارخی

منبع: scitechdaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا