آشنایی با مجله‌های حوزه سلامت و آماده‌سازی مقاله‌ها برای ارائه به نشریه‌های معتبر

کنفرانس علمی یک روزه کنفرانس علمی یک روزه “آشنایی با مجلات حوزه سلامت و آماده‌سازی مقالات برای ارائه به نشریات معتبر” به همت پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی برگزار شد.

این کنفرانس روز دوشنبه ۲۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ با تدریس دکتر علی منتظری، استاد پژوهش و رییس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی و دکتر سمیرا محمدی، از پژوهشگران این پژوهشکده و با حضور جمعی از پژوهشگران، دانشجویان و متخصصان حوزه سلامت برگزار شد.

دکتر منتظری به بایدها و نبایدهای مقاله‌نویسی اشاره و بر ضرورت توجه به نقطه شروع و پایان نگارش مقاله تاکید کرد. در ادامه این کارگاه به نکات کلیدی در خصوص نگارش بخش‌های مختلف مقاله شامل چکیده، مقدمه، روش مطالعه، یافته‌ها، بحث، نتیجه‌گیری و نحوه منبع‌نویسی پرداخته شد. فرآیند آماده‌سازی مقاله‌ها برای ارسال به مجله‌ها شامل دو مرحله آماده‌سازی ظاهری و محتوایی است که نکات کاربردی هر مرحله تشریح شد. 

دکتر محمدی  نیز در بخش دیگر این کنفرانس علمی، مجله‌های معتبر بین‌المللی و تقلبی را معرفی و نحوه تشخیص آنها را بیان کرد؛ همچنین روش ارسال گام به گام مقاله‌ به مجله‌های بین‌المللی، فرآیند پیگیری و انتشار مقاله‌ها توضیح داده شد.

یکی از مراحل مهم پس از ارسال مقاله به مجله، فرآیند داوری است. آشنایی با فرآیند داوری و نحوه پاسخگویی به نظرهای داورها، نحوه تعامل با مجله و پیگیری مقاله، نقش موثری در تسریع روند پذیرش مقاله دارد. در این جلسه رویکردهای پاسخگویی به داوران و نحوه اصلاح مقاله بر اساس نظرهای داورها مطرح و در پایان ضمن ارائه چند سایت مفید و کاربردی، به سؤال‌های شرکت‌کنندگان در این زمینه پاسخ داده شد.

به گزارش سیناپرس به نقل از پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، این کنفرانس علمی با هدف ارتقاء دانش و پژوهش پژوهشگران و افزایش تولیدات علمی و مقاله‌های پژوهشی با کیفیت برگزار شد و برای متخصصان حوزه سلامت دارای امتیاز بازآموزی بود.

آشنایی با مجله‌های حوزه سلامت و آماده‌سازی مقاله‌ها برای ارائه به نشریه‌های معتبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا