راهکار پژوهشگران برای پایش میکروبی آب های زیر زمینی

امروزه بسیاری از کشورهای جهان از منابع آب زیر زمینی جهت مصارف مختلف شهری و کشاورزی و حتی صنعتی استفاده کرده و در این میان موضوع پالایش و میکروب زدایی این آب ها دارای اهمیتی بسیار زیاد است.

به گزارش سیناپرس، محققان طی مطالعات جدید خود در زمینه آب های زیر زمینی دریافتند: شیوه‌های نظارت فعلی اغلب خطرات واقعی آلودگی آب ‌های زیرزمینی را منعکس نمی‌ کنند.

در این میان احتمال وجود باکتری‌های مضر مانند باکتری‌های حاصل از فضولات حیوانی و انسانی، بسته به فصل متفاوت است و به همین دلیل باید این منابع به طور دائمی مورد مطالعه قرار داشته باشند، زیرا ممکن است در مواقعی که احتمال انجام آزمایش کمتر است، تعداد این میکروب ها بیشتر باشند.

رانجیت باوا، یکی از محققان ارشد این مطالعه و استادیار رشته منابع طبیعی و محیط زیست در دانشگاه نیوهمپشایر در دورهام در این رابطه گفت:‌ این موضوع نگران ‌کننده است، زیرا بسیاری از مردم جهان، تنها در ماه‌ های سرد سال آب چاه‌ های خود را آزمایش می‌ کنند که نتایج این آزمایش ها می ‌تواند باعث ایجاد احساس امنیت کاذب و دست کم گرفتن تهدید واقعی باکتری‌ های مضر در آب آشامیدنی آن ها شود.

پژوهشگران این موضوع را با بررسی نمونه‌ های آب در طول سال از نزدیک به ۵۰ هزار چاه در سراسر ایالت کارولینای شمالی بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۸ مورد مطالعه قرار دادند.

محققین شکاف قابل توجهی در زمان جمع آوری نمونه از چاه های خصوصی و زمانی که احتمال آلوده شدن آن ها وجود داشت، یافتند. به گزارش سیناپرس، بر اساس این گزارش جوامعی که به سیستم های آب عمومی دسترسی ندارند نیز به منابع آلودگی صنعتی و کشاورزی نزدیک هستند.

محققان روی چاه‌هایی در نزدیکی گودال ‌های دفن زباله تمرکز کردند تا به دنبال باکتری های  مدفوعی و اشریشیا کولی  E. coli باشند.

به گزارش سیناپرس، اگرچه این مطالعات نشان دهنده ارتباط معناداری بین دما و سطح باکتری ها بود، اما ارتباطی بین باکتری ها و بارندگی به دست نیامد. بر این اساس مشخص شد بالاترین سطح باکتری های کشف شده در ماه های تابستان بود و  کمترین میزان در ماه های فوریه و مارس (اواخر زمتان و اوایل بهار) مشاهده شد.

دکتر جاکوب هوچارد، از دیگر پژوهشگران این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق می‌گوید: یافته‌های ما بر نیاز به اصلاح دستورالعمل‌ های بهداشتی تأکید می ‌کند که نه تنها آزمایش یک بار در سال برای باکتری ‌ها در چاه‌های خصوصی را توصیه می ‌کند، بلکه راهنمایی‌ های بیشتری در مورد زمان‌ بندی فصلی ارائه می‌ دهد.

به گفته پژوهشگران این مطالعه، یافته‌ های به دست آمده پیامد های مهمی برای منابع آب ملی و جهانی دارد، به ‌ویژه آن‌ هایی که می‌ توانند از منابع سطحی مجاور زباله‌ های انسانی و حیوانی آلوده شوند.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعات در محله تخصصی  Science of the Total Environment منتشر شده است.