محققان دانشگاهی تاکید کردند
اهمیت آموزش احترام به خود از پیش دبستانی
در یک تحقیق جدید حوزه آموزش و تربیت، محققان نشان دادند: آموزش احترام به خود در دوره پیش دبستانی از اهمیتی ویژه برخوردار است و بایستی به طور جدی اجرا گردد.
به گزارش سیناپرس، کودکی، دوره ای ارزشمند در شکل دهی به ساختار شخصیتی افراد است و تأثیر آن در تمامی سطوح و طول زندگی باقی می ماند. محققان و متخصصان دوره کودکی، عوامل بسیاری را در شکل دهی به ساختار شخصیتی مورد بررسی و مطالعه قرار داده اند. عوامل خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی و آموزشی از جمله عوامل تأثیرگذار بر شکل گیری شخصیت کودکان هستند. همچنین خصوصیات شخصیتی و فرهنگی والدين و همچنین شیوه های تربیتی آنان در شخصیت کودکان تأثیر به سزايی دارند و خانواده به عنوان يکی از مهم ترين و قوی ترين عوامل در شکل دادن به شخصیت، خصوصیات و ويژگی های کودکان تلقی می شود.
بنابر نظرات افراد متخصص، علاوه بر خانواده، قسمتی از شخصیت کودکان متأثر از محیط های اجتماعی و آموزشی مانند مهدکودک، مراکز پیش دبستانی و مدارس است که در سال های اولیه زندگی خود در آن حضور پیدا می کنند.
تأثیرات مراکز پیش دبستانی و مدارس بر روی شخصیت کودکان، تأثیرات يک دستی نیست و کیفیت، امکانات، نیروی انسانی و ساير عوامل، تفاوت هايی را در اين میان ايجاد می کنند.
در سال های گذشته به طور متمادی، تحقیقات متعددی توسط متخصصان مختلف در زمینه کیفیت مراکز پیش از دبستان و رشد شخصیت کودکان انجام گرفته است و اکثر تحقیقات نشان داده اند کودکانی که در سنین خردسالی در چنین مراکزی حضور می يابند و از مراقبت و آموزش های با کیفیت برخوردار می شوند، در مقايسه با همسالان خود از لحاظ اجتماعی، رشد کلامی و زبان، رشد شناختی و رشد جسمی و حرکتی از پیشرفت بهتری برخوردار می گردند.
در همین زمینه، یک مطالعه پژوهشی توسط محققان دانشگاه فرهنگیان انجام شده است که در آن تأثیر آموزش های پیش دبستانی بر میزان احترام به خود در دانش آموزان پایه اول ابتدایی مورد ارزیابی قرار گرفته است.
این مطالعه بر روی 100 نفر از دانش آموزان پیش دبستانی رفته و نرفته پایه اول شهرستان ساوه انجام شده است و برای جمع آوری داده ها، از پرسشنامه استاندارد احترام به خود استفاده شده است.
یافته های به دست آمده از این تحقیق حاکی از آن هستند که میانگین احترام به خود در ابعاد تحصیلی، جسمانی و اجتماعی در کودکانی که دوره پیشدبستانی را گذرانده اند، نسبت به گروهی که این دوره را نگذرانده اند، بالاتر است و در این خصوص تفاوتی بین دانش آموزان دختر و پسر وجود ندارد.
بنا بر گفته های بتول سبزه، پژوهشگر گروه آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان و همکارش، بايد اذعان نمود که دوره پیش دبستانی به عنوان پلی میان زندگی در محیط خانواده و آغاز زندگی اجتماعی کودکان، نقش آماده سازی آن ها را برای رويارویی با چالش های زندگی اجتماعی بر عهده دارد.
امروزه موضوع احترام به خود در مورد کودکان امری ارزشمند محسوب می شود و به مثابه بنیانی برای ادراکات آن ها از تجارب زندگی در برنامه های پیش دبستانی مورد تأکید است.
این محققان می گویند: کفايت اجتماعی- عاطفی کودکان ناشی از میزان احترام به خود در آن هاست و به عنوان نیرويی قوی، از گرفتاری کودکان با مشکلات جدی بعدی جلوگیری می کند.بنابراین برنامه های دوره پیش دبستان با فراهم نمودن فرصت های مختلفی نظیر تعامل با همسالان، فراهم کردن فرصت های گفتگو با ديگران، صحبت کردن، گوش دادن، ابراز احساسات و انجام فعالیت های آموزشی مبتنی بر بازی، بر شکل گیری عقايد کودکان درباره خودشان تاثیر دارد.
براساس نتايج اين تحقیق پیشنهاد شده است علاوه بر توجه به جايگاه آموزش های پیش دبستان و افزايش کیفیت برنامه های اين دوره درراستای شکل گیری احترام به خود درکودکان، برنامه های آگاهی بخش و مؤثر برای والدين هم به جهت ترغیب آن ها برای ثبت نام کودکانشان در مراکز پیش دبستانی و هم ارتقاء سبک های فرزندپروری و شیوه های تربیتی مؤثر ترتیب داده شود.
سبزه و همکارش اشاره کرده اند: همچنین تولید محتوای آموزشی سودمند در زمینه پرورش مهارت های مختلف زندگی برای کودکان و نوجوانان از بدو ورود به مراکز آموزش پیش دبستان و مدرسه، مطالعه و معرفی الگوهای تربیتی و آموزشی کشورهای موفق دنیا در زمینه شیوه های رشد و توسعه خودپنداره مثبت، احترام به خود و خودکنترلی از دوره کودکی، طراحی و تولید فیلم های آموزشی و محتوای الکترونیکی مشتمل بر آموزش های گام به گام والدين، مربیان و معلمان براساس گروه های سنی کودکان از ديگر پیشنهادات برای پرورش احترام به خود در کودکان است.
به گزارش سیناپرس، این نتایج علمی پژوهشی که بر لزوم توجه ویژه به موضوع احترام به خود از سال های آغازین و طی آموزش های پیش دبستانی تاکید دارند، در فصل نامه مطالعات برنامه درسی متعلق به انجمن مطالعات برنامه درسی ایران منتشر شده اند.
گزارش: محمدرضا دلفیه
No tags for this post.