ساخت یک پالت رنگی کامل ارزان از رنگ‌های فلورسنت

محققان ETH زوریخ رنگ های فلورسنت جدیدی ایجاد کرده اند که ساخت آنها ساده و ارزان است. رنگها از پلیمرهای مدولار با تعداد زیر واحدهای متفاوتی تشکیل شده اند که رنگ آنها را تعیین می کنند. زیر واحدها یا به راحتی به صورت تجاری قابل دستیابی هستند یا می توانند در یک مرحله واکنش توسط شیمیدانان تولید شوند.

به گزارش سینا پرس فارس، یینیین بائو، دانشمند ارشد گروهی از پروفسورهای ETH با موفقیت از یک رویکرد جدید برای تولید طیف متنوعی از رنگ‌ها، از جمله قرمز، استفاده کردند که قبلاً تولید آن چالش برانگیز بود. . با همکاری دانشمندان دانشگاه RMIT در ملبورن، آنها از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای تعیین تعداد زیر واحدهای مولکولی مورد نیاز برای هر رنگ مورد نظر استفاده کردند.

کاربردهای بالقوه جوهرهای فلورسنت شامل جوهرهای امنیتی فعال شده با اشعه ماوراء بنفش برای اسکناس، گواهی، پاسپورت یا برای رمزگذاری اطلاعات است. این روش همچنین می تواند برای تولید جوهرهایی استفاده شود که پس از نور UV طولانی مدت تغییر رنگ می دهند. در کار جدید خود که دانشمندان در مجله علمی Chem منتشر کردند، آنها این را با استفاده از نمونه دو جوهر فلورسنت در ابتدا قرمز نشان دادند که یکی از آنها پس از چند دقیقه نور فرابنفش آبی می شود، در حالی که دیگری قرمز باقی می ماند. این ویژگی همچنین می تواند برای ویژگی های امنیتی استفاده شود.

کاربردهای دیگر مولکول‌های فلورسنت جدید در نیروگاه‌های خورشیدی است، یا می‌توان روزی آنها را با مولکول‌های نیمه رسانا ترکیب کرد تا دیودهای ساطع نور آلی ارزان قیمت (OLED) برای نمایشگرها تولید کنند.

مترجم: محمدرضا قشقایی زاده

منبع: scitechdaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا