تاری دید مهمترین علامت بیماری ماکولا

ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه است و مسئول دید مستقیم و واضح می باشد که برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی ضروری است.
دکتر مسعود ناصری پور روز چهارشنبه در حاشیه دهمین سمینار سالیانه گروه چشم پزشکی و مرکزتحقیقات چشم پزشکی رسول اکرم(ص) دانشگاه علوم پزشکی ایران در جمع خبرنگاران افزود: دربرخی موارد ممکن است این بیماری علائمی مانند احساس جرقه های نورانی و ایجاد لکه های جلوی چشم مگس پران داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه عمده ترین شکایت آنها از تاری دید است، اظهار کرد: میزان ابتلای دیابتی ها به این بیماری به طول مدت دیابت بستگی دارد. در بیماران که کمتر از 10 سال از دیابت شان می گذارد این شدت خیلی کمتر است و هرچه زمان دیابت بیشتر می شود ریسک ابتلا افزایش پیدا می کند.
ناصری پور بر لزوم مراقبت بیشتر بیماران دیابتی از چشم تاکید کرد و گفت: افرادی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند ( معمولا این نوع دیابت در بزرگسالان بروز پیدا می کند) بلافاصله پس از تشخیص توسط چشم پزشک معاینه شوند.
وی با اشاره به اینکه معاینات بعدی این افراد براساس وضعیت بیمار تعیین خواهد شد، افزود: بیمار باید این توجه داشته باشد که طول مدت معاینات از سه ماه تا یکسال متفاوت است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در صورتیکه بیماری دیابت در سنین بالاتر تشخیص داده شود، فاصله دو معاینه نباید بیش از یکسال باشد.
گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی ایران از یک دهه قبل بطور سالیانه سمیناری تحت عنوان چالش های چشم پزشکی برگزار کرده و امسال هم این رویداد را با حضور پزشکان این حوزه از 13 تا 15 مرداد ماه در مرکز همایش های رازی برگزار کرده است.
در این سمینار سه روزه موارد چالش برانگیز در حیطه های مختلف چشم از جمله قرنیه، رتین، گلوکوم، استرابیسم، پلاستیک ترمیمی، نورافتالمولوژی و یوونئت مورد بررسی قرار می گیرد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا