در یک تحقیق جدید بین المللی بررسی شد
چرا مردم، غربالگری سرطان کولورکتال را جدی نمی گیرند؟

در یک تحقیق بین المللی جدید که با هدایت محققانی از کشور ایرلند انجام شده است، موانع ذهنی افرد مختلف برای انجام آزمایش بسیار مهم غربالگری سرطان کولورکتال مورد بررسی و تبیین قرار گرفته اند.

به گزارش سیناپرس، سرطان کولورکتال یا همان سرطان روده بزرگ، یکی از قابل درمان ترین سرطان هاست، به خصوص اگر زود تشخیص داده شود. با این وجود، بسیاری از افراد حتی با وجود در دسترس بودن کیت های موسوم به FIT که تست های ایمونوشیمیایی مدفوع در خانه هستند، غربالگری توصیه شده را انجام نمی دهند.

تحقیقات جدید منتشر شده در این خصوص نشان می‌دهد: افرادی که به دعوت برای غربالگری سرطان فوق، واکنش تدافعی نشان می‌دهند، کمتر احتمال دارد که در آینده نیز در برنامه های مربوط به آن شرکت کنند.

در مطالعه ای که در این خصوص توسط محققان دانشگاه شهر دوبلین ایرلند انجام شده است، افرادی که در خلال سال های 2008 تا 2012 برای شرکت در یک برنامه غربالگری FIT دعوت شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند.

بر اساس نتایج این تحقیق، افرادی که در غربالگری مبتنی بر FIT شرکت نکردند، پاسخ‌هایی را ارائه می‌دادند که نشان‌دهنده حالت تدافعی بیشتر آنان است و چهار حوزه زیر را پوشش می دهد: اجتناب از توجه آگاهانه، انفصال ذهنی فعال از طریق اجتناب و انکار پذیرفته شده، سرکوب و اعتراف به خطر برای دیگران اما اجتناب از استنباط شخصی برای خود و بالاخره استدلال متقابل یا استدلال علیه شواهد بیماری.

مجریان این تحقیق می گویند: افرادی که نسبت به دعوت برای غربالگری سرطان کولورکتال واکنش تدافعی نشان می‌دهند، کمتر در آن شرکت می‌کنند و به نظر می‌رسد این رفتار، به خاطر تصورات غلطی است که دارند. آن ها فکر می کنند صرف داشتن یک سبک زندگی سالم یا اجابت مزاج منظم به این معنی است که آن ها نیازی به غربالگری ندارند.

آنها می افزایند: همچنین برخی از مردم معتقدند، این آزمایش را می‌توان تا هنگام دستیابی به آزمایش های بهتر و دقیق تر به تعویق انداخت. برخی نیز معتقدند سرطان در هرحال همیشه کشنده است. ولی این موضوع درست نیست و همه این عوامل می‌توانند باعث شوند افراد تصمیم بگیرند که آزمایش غربالگری خانگی را انجام ندهند.

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد: حتی کمپین‌های ارتباطی سلامت و برنامه‌های غربالگری پیشگیرانه نیز ممکن است توسط باورهای دفاعی افراد با مانع مواجه شوند.

محققان می گویند: اقدامات مورد استفاده در این مطالعه می‌توانند برای کمک به شناسایی افرادی که ممکن است برای شرکت در برنامه‌های غربالگری سرطان کولورکتال در سراسر جهان نیاز به حمایت بیشتری داشته باشند، استفاده شوند.

این یافته ها در نشریه بین المللی CANCER، مجله معتبر انجمن سرطان آمریکا منتشر شده اند. این نشریه از انتشارات  Wiley است.

مترجم:رهاامیدوار