توسعه لنزهای تماسی هوشمند برای درمان گلوکوم

گلوکوم، یک بیماری چشمی شایع است که در آن عملکرد عصب بینایی، به دلیل افزایش فشار داخل چشمی (IOP)  دچار اختلال می شود. این وضعیت، می تواند در موارد شدید منجر به از دست دادن بینایی شود. بیماران مبتلا به گلوکوم، باید سطح IOP را در طول زندگی خود مدیریت کنند.

به گزارش سیناپرس، این بیماری، در ابتدا هیچ گونه علائمی ندارد اما می تواند پس از گذشت چند سال، سبب کاهش بینایی و در نتیجه کوری شود. درمان زودرس می تواند از پیشرفت بیماری و کاهش دید بیمار جلوگیری کند.

گلوکوم، اغلب در اثر تجمع مایع و افزایش فشار درون چشم و در نتیجه آسیب به رشته‌ های عصب چشمی به وجود می آید؛ اما عواملی مانند ژنتیک و سابقه خانوادگی، تغذیه و رژیم های غذایی، دیابت و سن نیز در احتمال بروز آن نقش دارند.

اخیراً، یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه علم و فناوری پوهانگ، یک لنز تماسی هوشمند ایجاد کرده ‌اند که ترکیبی از یک حسگر IOP و یک سیستم دارورسانی انعطاف پذیر برای مدیریت و کنترل سطح IOP، است و می تواند به تشخیص و درمان گلوکوم کمک کند.

حسگرهای IOP که در حال حاضر برای بیماران مبتلا به گلوکوم در دسترس هستند، قادر به تجویز مقدار مناسب دارو در پاسخ به سطوح مختلف IOP نیستند.

لنز تماسی هوشمندی که جدیدا توسط محققان کره ای توسعه یافته است، دارای یک حسگر IOP است که از نانوسیم های توخالی ساخته شده از طلا، استفاده می کند. این حسگر، حساسیت بالایی به فشار داخل چشم دارد و از پایداری شیمایی عالی برخوردار است.به گزارش سیناپرس، علاوه بر این، تجزیه و تحلیل ها نشان داده اند که سیستم دارورسانی انعطاف پذیر، می ‌تواند مقدار مورد نیاز داروی تیمولول را جهت کنترل IOP فراهم کند.

محققان گفته اند: این لنز تماسی هوشمند، می تواند درمان شخصی سازی شده گلوکوم با حداکثر کارایی و حداقل عوارض جانبی را امکان پذیر کند.

یافته های تحقیقاتی این مطالعه در مجله Nature Communications قابل دسترسی هستند.

مترجم:سنا دلفیه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا