با خوردن مرکبات از گرمازدگی پیشگیری کنید

تحقیقات جدید نشان می دهد که مرکبات از آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به پژوهش های قبلی برخوردار هستند . این رقم ده برابر بیشتر از میزانی است که پیشتر تصور می شد.

به گفته کارشناسان، خوردن مرکبات و به ویژه  لیمو شیرین و موسامبی و پرتقال برای مداوای کم آبی  بدن بسیار مفید بوده و می تواند از بروز گرما زدگی در ماه های تابستان جلوگیری کند. موسامبی میوه ای مخصوص مناطق گرمسیری است که ظاهر و طعمی بین پرتقال و لیمو شیرین دارد. با خوردن مرکبات علاوه بر کاهش کم آبی بدن، مواد معدنی ضروری و ویتامین های بدن نیز تامین می شود. قابل ذکر است که این میوه ها از ویتامین C بسیار بالایی برخوردار بوده که باعث می شود خطر ابتلای به آنفلانزا و سرماخوردگی  نیز کاهش پیدا کند.

متخصصان معتقدند که نوشیدن یک لیوان آب پرتقال هر روز صبح و یا خوردن آب لیمو در عصرها سلامت فرد را تضمین می کند. رژیم غذایی حاوی مرکبات به طور منظم باعث می شود تا آنتی اکسیدان موجود در این میوه ها همیشه در بدن وجود داشته باشند و باعث از بین رفتن رادیکال های آزاد مضر بدن شوند.

قابل توجه است که آنتی اکسیدان ها موادی هستند که از تشکیل رادیکال های آزاد در سلول ها جلوگیری می کنند . آنتی اکسیدان ها انواع مختلفی دارند که یکی از مهمترین آنها ویتامین C است. مرکبات منبع اصلی این ماده مهم و باارزش هستند. قابل ذکر است که بدن قادر به تولید این آنتی اکسیدان ها نیست و بنابراین لازم است تا به طور منظم از طریق مواد غذایی که حاوی آنتی اکسیدان هستند ، بدن این ماده را دریافت کند . لازم به ذکر است که آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در پیشگری از ابتلا به سرطان دارند.

پروفسورخوزه آنجل رافیان، استاد دانشگاه گرانادای اسپانیا در این رابطه اعلام کرد که فعالیت های آنتی اکسیدانی به طور متوسط ده برابر آنچه در گذشته دانشمندان فکر می کردند، است.

با استفاده از تکینک های جدید می توان محتوای آنتی اکسیدان یک ماده غذایی را اندازه گیری کرد که در حال حاضر با توجه به این تکنیک ها نشان می دهد که در گذشته مقدار آنتی اکسیدان مرکبات خیلی کمتر از حد واقعی تصور می شده است و همچنین ارزش غذایی آنتی اکسیدان ویتامین C موجود در مواد غذایی مختلف کمتر تخمین زده می شد. این تحقیقات جدید نشان می دهد که ظرفیت آنتی اکسیدان در بسیاری از مواد غذایی بیشتر از تصور پیشین است و باید توسط متخصصین تغذیه و کارشناسان بهداشتی دوباره مورد آزمایش و اندازه گیری قرار گیرند .

روش اندازه گیری جدید آنتی اکسیدان شامل آزمایش و اندازه گیری ذرات ریز فیزیکی و شیمیایی مانند : رنگ ، فلورسانس و برابری بین غلظت و اندازه ترکیباتی مانند فورفورال (furfural) می شود. لازم به ذکر است که فورفورال یک ترکیب شیمیایی است که شکل ظاهری آن همانند روغن بی ‌رنگ است .

با این روش جدید اندازه گیری آنتی اکسیدان مشخص شد مرکبات از جمله پرتقال ، نارنگی ، لیمو ، موسامبی و گریپ فروت از مقدار بسیار زیادی آنتی اکسیدان برخوردار هستند که آگاهی از این مساله باعث می شود ارزش غذاییش این مواد افزایش پیدا کند .

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن  در مجله تخصصی Food Chemistry به چاپ رسیده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.