برگزاری رویداد ملی نوآیند در دانشگاه شیراز

رویداد ملی نوآیند، طرحی ملی بامحوریت مسأله‌های نوپدید آیندۀ حکمرانی ایران است که ازسوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برنامه‌ریزی شده و بهمن‌ماه برای دومین بار در کشور، در استان فارس، به‌میزبانی دانشگاه شیراز با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و مرکز پژوهش‌های شورای شهر شیراز برگزار گردید.

به گزارش سینا پرس فارس، در این رویداد که در قالب کارگاهی یک‌روزه با محور موضوعی مسائل نوپدید در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، زنان، امنیت، بهداشت، عمران، صنعت،کشاورزی، محیط‌زیست ترتیب یافت، 110نفر در قالب 30تیم شرکت کردند و پس از آشنایی مختصر با موضوعات و روش‌های آینده‌پژوهی، با راهنمایی اساتید رویداد، به ایده‌پردازی دربارۀ مسائل احتمالی آینده پرداختند. در پایان نیز، 4 ایده به‌عنوان برگزیدگان رویداد شیراز، به مرحلۀ نهایی رویداد ملی نوآیند که در اسفندماه در تهران برگزار می‌شود، راه ‌یافتند.

مجلس باید آمادگی قانون‌گذاری برای رخدادهای نو را داشته باشد

مدیر گروه آینده‌پژوهی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در دومین رویداد ملی نوآیند در دانگشاه شیراز با اشاره به اینکه مسئله‌های نو و جدیدی که احتمال دارد در آینده ایجاد شود را باید تبدیل به مسائل امروز جامعه کنیم، گفت: جامعه باید سیاست‌گذاری‌های لازم را برای حل این مسائل ارائه دهد و مجلس باید بر این مسائل نظارت و برای آن‌ها قانون‌گذاری کند.

حجت‌الاسلام دکتر احمد کوهی گفت: این رویکرد در قالب رویداد ملی نوآیند دیده شده است، هدف رویداد نوآیند این است که مسأله‌های نو و جدیدی که احتمال دارد در آینده ایجاد شود را تبدیل به مسائل امروز جامعه کند. نوآیند رویداد کشف مسئله‌های نوپدید آینده است؛ براساس رویداد نوآیند از ظرفیت نخبگانی کشور در فرآیند قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری بیش‌از پیش بهره گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: این رویداد یک رویداد رقابتی است و تیم‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند تا بهترین حدس و پیش‌بینی را از مسألۀ آینده داشته باشند.

دکتر کوهی به بیان محورهای این رویداد نیز پرداخت و گفت: مسائل نوپدید در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، حکمرانی و نظام اداری، آموزش، انرژی، زنان و خانواده، عمران و شهرسازی، بهداشت و درمان، حقوقی و قضایی، رسانه و فضای مجازی، امنیت ملی و سیاست خارجی، صنعت و معدن، کشاورزی، آب و محیط زیست از محورهای این رویداد به شمار می‌رود.

وی عنوان داشت: متقاضیان می‌توانند برای ثبت‌نام و اطلاعات بیشتر به سایت Noayandevent.ir مراجعه و ایده خود را در رابطه با مسأله آینده طرح کنند.

او با اشاره به اینکه این رویداد از ماه گذشته آغاز شده و اختتامیه آن در اسفندماه برگزار می‌شود، گفت: در حال حاضر آخر هفته‌های نوآیندی در حال برگزاری است که بخشی از این برنامه‌ها در شهرهای مختلف برگزار می‌شود.

دکتر کوهی یادآور شد: برنامه‌ای که در شیراز برگزار شد یک آخر هفتۀ نوآیندی بود و هدف این برنامه این است که روش‌های آینده‌پژوهی را در قالب رویدادی یک روزه ارائه دهد؛ تیم‌ها روش‌های آینده‌پژوهی را اجرا می‌کنند، کلان‌روندها را ارائه می‌دهند و درنهایت به مسئله‌های نوپدید می‌رسند. مجلس باید آمادگی قانون‌گذاری برای مسائلی که در آینده احتمال وقوع دارد را داشته باشد.

وی اضافه کرد: تیم‌های شرکت کننده مسئله نوپدیدی که به نظرشان مهم و جذاب است را در پایان ارائه خواهند داد و پس از داوری برخی از این ایده‌ها برگزیده خواهند شد.

حجت‌الاسلام کوهی ادامه داد: برگزیدگان مستقیم و بدون داوری مجدد به رویداد نهایی دعوت می‌شوند و مابقی شرکت کنندگان و کسانی که موفق به شرکت در این رویداد نشدند می‌توانند از طریق سایت رویداد ثبت‌نام و ایده‌های خود را در این سایت ثبت کنند.

دبیر رویداد نوآیند استقبال شیرازی‌ها از این رویداد را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: این رویداد در شیراز با استقبال قابل توجهی رو‌به‌رو شد و یکی از بهترین آخرهفته‌هایی بود که در این مدت برگزار کردیم؛ سطح شرکت‌کنندگان هم بسیار بالا بود و مشارکت خوبی از سوی آن‌ها صورت گرفت. البته نظرسنجی از شرکت‌کنندگان خواهیم داشت، اما آن‌گونه که به نظر می‌رسد شرکت‌کنندگان از این رویداد رضایت داشته‌اند.

لزوم تزریق نوآوری‌های نخبگان به بدنۀ دولت و بخش خصوصی

دکتر سجاد تقوایی، مدیر نوآوری، فناوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز در حاشیۀ این مراسم با بیان اینکه مسألۀ آینده‌پژوهی در حیطۀ حکمرانی و سیاست کلان کشور، موضوع بسیارمهمی است، اظهار کرد: اگر ما از حالا به فکر آینده نباشیم، مدام با چالش‌های مختلف روبه‌رو شده و غافلگیر می‌شویم و ناچاریم که به راه‌حل‌های مقطعی و آنی که از قبل به آن فکر نشده، بسنده کنیم.

وی افزود: درحال حاضر مسائل کلانی مانند انرژی، محیط‌زیست و… در کشور وجود دارد که نیاز هست تا نخبگان و متخصصان کشور به آن‌ها بیندیشند و در این زمینه نوآوری کنند و همزمان آن را به بدنۀ دولت و بخش خصوصی تزریق کنند که در نتیجۀ آن، راه‌حل‌های مناسب برای مشکلات ایجاد شده و کسب‌وکارهای جدید ایجاد می‌گردد.

مدیر نوآوری، فناوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز در ادامه خبر داد: در رویداد ملی نوآیند۲، جمعی از کارشناسان سازمان‌های مختلف دولتی و افرادی که در زمینۀ حکمرانی در استان فارس مشغول به خدمت هستند، در قالب تیم‌ و هستۀ نوآور شرکت کرده‌اند.

وی به روند برگزاری این رویداد هم پرداخت و گفت: در این کارگاه سخنرانان مختلفی با تخصص‌های مختلف در حوزۀ آینده‌پژوهی به سخنان خود را ایراد می‌کنند و در ادامه تیم‌ها با کمک مربیان خود مشغول ایده‌پردازی می‌شوند.

رویداد ملی نوآیند؛ تلاقی دستگاه‌های حاکمیتی و اجرایی با نهادهای علمی

سرپرست مرکز تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز نیز با بیان اینکه این رویداد تلاقی دستگاه‌های حاکمیتی و اجرایی همچون مجلس شورای اسلامی و شهرداری‌ها با نهادهای علمی همچون دانشگاه است، اظهار کرد: این رویداد با نگاهی به آینده، مسأله‌کاوی می‌کند و با مدل نوآوری، به مسأله‌های نوپدید آینده حکمرانی ایران می‌پردازد و می‌خواهد که مسائل را براساس دیدگاه‌های عموم مردم و کنشگران مختلف احصا کند.

دکتر سیداسماعیل مسعودی افزود: این رویداد در کنار نگاه‌های کارشناسی و متخصصانه که در مراکز پژوهشی وجود دارد؛ عموم مردم و کنشگران را در سیاست‌گذاری و حکمرانی کشور مشارکت دهد


اگر کشوری بدون آمادگی وارد آینده شود قطعا بازنده است

دکتر جعفر قادری، نماینده شیراز و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در این رویداد گفت: یکی از مسائل و موضوعاتی که در کشور باید به‌صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد، این است که باید شرایطی فراهم شود تا از تحولات آینده عقب نمانیم؛ باید کشور را متناسب با نوآیندها و تغییر و تحولات آینده در حوزه‌های مختلف مجهز کنیم چراکه اگر کشوری بدون آمادگی وارد آینده شود قطعا بازنده است.

گفتنی‌ست، در این دوره دکتر احمد کوهی (دبیر رویداد ملی نوآیند)،  دکتر علی عابد کمالی، دکتر علیرضا نصر اصفهانی و دکتر مریم اردبیلی از دبیرخانۀ ملی رویداد، به‌عنوان استاد و منتور و دکتر جعفر قادری، نمایندۀ مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی به‌عنوان عضو افتخاری تیم داوری حضور داشتند.

برگزیدگان رویداد تهران از جوایز و امتیازاتی همچون 150میلیون تومان جایزۀ نقدی برای 15تیم برتر، امکان ادامۀ همکاری با مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، ارتباط با نمایندگان و گروه‌های تخصصی مرکز پژوهش‌ها و تصمیم‌سازی برای نظام حکمرانی و شرکت در کارگاه‌های تخصصی آینده‌پژوهی و اعطای گواهینامۀ رسمی برخوردار خواهند شد.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا