تشخیص سرطان تنها با آزمایش ادرار

موسسه علوم مواد کره جنوبی (KIMS) اعلام کرد که یک حسگر ادراری نواری ساخته است که می تواند سیگنال های نوری متابولیت را در ادرار تقویت کرده و سرطان پروستات و پانکراس را تشخیص دهد.

به گزارش سیناپرس، این فناوری توسط پروفسور جونگ هو سانگ (Jung Ho-sang) رهبری شده با کمک دکتر رو جون سوک (Roh Jun-suk) در دانشگاه علم و فناوری پوهانگ و چوی سام جین (Choi Sam-jin) در کالج پزشکی دانشگاه کیونگ هی توسعه داده شده است. گفتنی است که در این مطالعه، تیم تحقیقاتی به تفاوت در اجزای متابولومیک در ادرار بیماران سرطانی و غیر بیمار توجه کرده است.

به گفته این تیم تحقیقاتی، زمانی که سلول‌ های سرطانی در بدن تکثیر می ‌شوند، متابولیت‌ هایی متفاوت از متابولیت ‌های افراد غیربیمار به دلیل متابولیسم غیرطبیعی در ادرار ترشح می‌ کنند. به گزارش سیناپرس، با این حال استفاده از این متغیرها در زمینه پزشکی آسان نبود، زیرا آزمایش به تجهیزات گران قیمت و بزرگ برای تشخیص آنها نیاز داشت.

برای حل این مشکل، تیم تحقیقاتی یک حسگر پراکندگی بر اساس نانومعماری مرجانی پلاسمونیک سه بعدی (3D-PCN) که دارای تقویت میدان الکترومغناطیسی قوی از طریق چندین نقطه است، برای تقویت سیگنال نوری توسعه داد. متابولیت ها در ادرار بیش از یک میلیارد برابر بر روی کاغذ متخلخل هستند.

این تیم تحقیقاتی یک روش تجزیه و تحلیل مبتنی بر هوش مصنوعی را برای سیگنال طیفی ساطع شده از تابش نور بر روی حجم ادرار اعمال کردند و در نتیجه توانستند تا ۹۹ درصد از بیماران غیر سرطانی را از بیماران سرطان پروستات و پانکراس تشخیص دهند.

بنا به گفته محققان، این تیم تحقیقاتی به دنبال ثبت اختراع این فناوری در کره و ایالات متحده است و تحقیقاتی را برای افزایش انواع سرطان قابل تشخیص از طریق این روش آزمایشی انجام می دهد.

به گزارش سیناپرس، پروفسور یونگ در این باره گفت: این فناوری می تواند برای یک روش جدید تشخیص سرطان، غربالگری سریع بیماران سرطانی در محل و نظارت بر عود پس از درمان بیمار سرطانی استفاده شود. او در خاتمه افزود: همچنین، از آنجایی که قیمت تولید سنسور نواری کمتر از ۰.۰۸ دلار در هر واحد است، انتظار می ‌رود که بتوان از آن برای آزمایش و غربالگری انبوه استفاده کرد.

شرح کامل این مطالعه و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Biosensors and Bioelectronics منتشر شده است.