ام اس به معنای ناتوانی نیست

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی تهران، برخی مبتلایان به ام اس ممکن است به دلیل قادر نبودن به انجام برخی کارهای روزانه خود، احساس خستگی و ضعف عضلانی، دچار تشویش و نگرانی و حتی افسردگی شوند؛ این درحالی است که باید بدانند ابتلا به بیماری ام اس به معنی ناتوانی نیست و می توانند با مراقبت از سلامت روان خود و پیگیری برنامه های درمانی و مصرف منظم داروها، نتایج مثبتی به دست آورند. 

** ام اس
علت دقیق بیماری ام اس درحال حاضر معلوم نیست اما برخی از عوامل مانند موقعیت جغرافیایی، سن، محیط، عوامل ژنتیکی، خودخوری و نگرانی بیش از حد در بروز این بیماری تاثیر دارند.
ضعف و خستگی، بی حسی و کرختی به خصوص در اندام تحتانی، تاری دید و دوبینی، اشکال در تعادل، تغییر خلق مانند افسردگی، اشکال در صحبت کردن، لرزیدن یا رعشه، درد یا گرفتگی عضلانی، اشکال در حافظه، مشکلات جنسی از جمله علائم این بیماری است.
تشخیص نهایی بیماری با ام آر آی مغز و گاهی نمونه گیری از مایع مغزی نخاعی انجام می شود و پس از آن بیمار تحت درمان قرار می گیرد.

** توصیه هایی برای مراقبت در بیماری 
* انجام کارهای روزانه به اندازه توان خود 
کارهای ساده و اولیه خانه مانند آماده کردن غذا، نگهداری از گیاهان و مرتب کردن لباس ها سبب احساس مفید بودن می شود و به فرد بیمار کمک می کند که در مکانی راحت و دوست داشتنی مانند خانه اعتماد به نفس خود را باز یابند و با روحیه بهتری برای غلبه بر بیماری تلاش کند.
اما انجام این کارها نباید سبب خستگی بیمار شود و بیمار باید به اندازه توان خود این امور را انجام دهد.

* مصرف کامل و به موقع داروها 
داروهایی که پزشک برای بیمار تجویز می کند، نقش مهمی در بهبود وضعیت جسمانی بیمار دارد بنابراین داروها باید به طور کامل و در ساعات معین مصرف شود.
برخی داروها ممکن است عوارضی مانند تهوع، استفراغ، چاقی و ریزش موی سر به دنبال داشته باشند بنابراین اگر بیماران دچار این مشکلات شدند، نباید دارو را به صورت خودسرانه قطع یا کم و زیاد کنند و باید به پزشک معالج خود اطلاع دهند.

* ورزش کردن 
ورزش علاوه بر بهبود وضعیت جسمی، روحیه ای شاداب به بیماران می بخشد و آنها را فعال و پرانرژی می کند و اضطراب آنها را کاهش می دهد بنابراین بیماران قبل از شروع ورزش باید با پزشک مشورت و برای ورزش خود برنامه ریزی کنند. 
قبل از ورزش باید بدن گرم شود و زمان آن به تدریج افزایش یابد، در فضای امن و بی خطر که امکان لغزندگی ندارد باید ورزش کرد و هر وقت احساس ناراحتی شد، ورزش باید متوقف شود. ورزش های نشاط آور، پیاده روی، یوگا و شنا مفید هستند.

* مصرف غذاهای سالم 
مبتلایان باید از موادغذایی حاوی میوه ها و سبزیجات تازه با برگ سبز تیره در رژیم غذایی خود استفاده کنند، انواع ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا6 را در برنامه غذایی خود قرار دهند و آب و آب میوه تازه را به میزان کافی مصرف کنند.
مصرف موادغذایی حاوی مواد نگهدارنده مانند کنسروها، مواد غذایی حساسیت زا مانند تخم مرغ، گوجه فرنگی و بادمجان را کاهش دهند. 
مصرف غذاهای پرچربی مانند گوشت های چرب، لبنیات پرچرب، انواع سس های چرب و غذاهای شیرین و پرنمک به خصوص در صورتی که بیمار با داروی کورتون درمان می شود، باید از رژیم غذایی حذف شود. 
به طور کلی ؛ 
– ام اس باعث اختلال در باروری و حاملگی می شود بنابراین پیش از بارداری باید بیماری به پزشک اطلاع داده شود. 
– از محیط های پر استرس و اضطراب آور باید دوری شود.
– سیگار ترک شود زیرا سیگار کشیدن سبب پیشرفت بیماری ام اس می شود.
– در هنگام احساس خستگی، باید استراحت کرد. 
– گاهی لازم است از وسایل کمکی مانند عصا، واکر و ویلچر برای حفظ تعادل و وسایل توانبخشی برای کمک به حس بینایی و شنوایی استفاده کرد.
– برای جلوگیری از احساس گرمای زیاد باید از لباس های خنک و رنگ های روشن استفاده شود و نباید در معرض نور شدید خورشید قرار گرفت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا