نقش ژنتیک در ناباروری

ناباروری در مردان می تواند علل مختلفی داشته باشد اما نتایج تحقیقات جدید دانشمندان منجر به کشف یک نوع ژن جهش یافته شده است که می تواند عامل اصلی ایجاد ناباروری در مردان محسوب شود . بر اساس این پژوهش ها ، طریقه کارکرد این ژن بر خلاف انتظار ، ایجاد تاثیر مستقیم بر سلول های اسپرم نیست بلکه این ژن با تاثیر بر عملکرد طبیعی ساختار ارگان های جنسی افراد موجب عقیم شدن می شود .

این مطالعات حاکی از این حقیقت بود که دربسیاری از مواقع دلیل ناباروری ، وجود اشکال در سلول های جنسی مردان نبوده و اشکال اصلی در عملکرد اندام و اعضای مشارکت کننده در فرایند تولید مثل است . این مطالعات می تواند در ایجاد روش های درمانی جدید در مواجهه با ناباروری ، مفید باشد .

کد ژنتیکی ژن بتا – کاتنین The beta-catenin gene عبارت است از یک پروتئین شناخته شده که به صورت گسترده ، با تعدادی از فرآیندهای هم ایستای توسعه یافته در ارتباط است . مطالعات آزمایشگاهی نشان دهنده اهمیت بسیار زیاد این پروتئین است که در آزمایش های انجام شده روی موش ها مشخص شد وجود این پروتئین برای بقای و حیات موجودات بسیار ضروری و لازم است.

در حالت عادی این ژن جایگزین برخی فرایندهای رشد  می شود ولی گاهی عملکرد این ژن در هنگام عدم استفاده بدن از آن دچار اختلال شده و تغییر می کند.

با توجه به موارد فوق ، تیمی از پژوهشگران ژاپنی در شهر Tsukuba که تحت نظر موسسه پژوهشی RIKEN BioResource Center (BRC)   روی این موضوع تحقیق می کردند ، یک ژن beta-catenin gene را روی موشی در آزمایشگاه مورد مطالعه قرار دادند.  نتایج این آزمایش ها نشان می داد که موش مورد آزمایش قرار گرفته، پس از دریافت این ژن قادر به تولید مثل نیست ولی نتایج نمونه برداری از اسپرم این جانور نشان دهنده سلامت این سلول ها بوده و دانشمندان دریافتند این سلول ها قادر به ایجاد لقاح مصنوعی در آزمایشگاه هستند و به این ترتیب مشخص می شود که مشکل ناباروری در موش مورد آزمایش به دلیل اختلال در عملکرد سلول های جنسی نیست بلکه این مشکل به دلیل وجود نارسائی در سیستم جنسی حیوان پدید آمده است.

تاکویا موراتا از اعضای این تیم پژوهشی در ارتباط با این یافته پر اهمیت اعلام کرد: تحقیقات انجام شده می تواند ما را در شناخت بهتر مشکل ناباروری که یک زوج از هر ده زوج موجود در دنیا با آن دست به گریبان هستند ، یاری کرده و روش جدید درمانی در این زمینه معرفی کند.

در پایان  یوئیچی گوندو سرپرست این تیم تحقیقاتی نیز اعلام کرد که این مطالعات می تواند ما را در شناخت مشکلات ژنتیکی موجود در عارضه ناباروری یاری کرده و راهی جدید در درمان این مشکل ایجاد کند .

منبع: en.brc.riken