چرا نور خورشید به پوست آسیب می رساند؟

بسیاری از اخبار منتشر شده در دوره جدید خبر از سرطان زا بودن بسیاری از چیزها می دهد. بسیاری از این اخبار را می توان اغراق شده دانست اما با این حال باید نباید فراموش کرد که هنوز مقادیر بسیار زیادی از اعمال و مواد سرطان زا در اطراف ما وجود دارند. برخی از این عوامل ایجاد کننده سرطان مانند سیگار کشیدن اجتناب پذیر هستند و به راحتی و با عدم مصرف سیگار می توان این عامل را از بین برد اما دوری گزیدن از برخی دیگر از عوامل سرطان زا مانند نور خورشید اندکی سخت به نظر می رسد.

در حقیقت سه لایه از تشعشات ماوراء بنفش وجود دارند که شامل UVA، UVB و UVC هستند که با توجه به عملکرد لایه اوزون، تقریبا هیچ بخشی از UVC به زمین نمی رسد و تنها درصد اندکی از UVB به بدن ما راه پیدا می کند که همین میزان نیز برای آسیب دیدن ما کافی است.

خورشید نیز مانند بسیاری از ستاره های دیگر پرتو افشانی های شدیدی دارد که در مورد خورشید، این پرتوها نور آفتاب نام گرفته است. خوشبختانه لایه اوزون تا حد بسیار زیادی از ورود این پرتوها به محل زندگی ما جلوگیری کرده و مانند سپری برای انسان ها و بسیاری از موجودات زنده عمل می کند. گازهای موجود در اتمسفر نیروهای خورشیدی را تا حد زیادی تحمل می کنند و تنها مقداری کمی از پرتوهای فرابنفش را از خود عبور می دهند. با این حال باید در نظر داشت که همین مقدار کم نیز تا حدودی نسبی است و پرتوهای برخورد کننده با انسان ها هنوز هم توانایی سوزاندن پوست آنها و آسیب رساندن به دی ان ای افراد را نیز دارند.

دلیل اصلی این امر این است که نور خورشید حجم بالایی از امواج ماوراء بنفش را در خود دارد که این امواج تقریبا به میزان زیادی توسط لایه اوزون دفع می شوند. در حقیقت سه لایه از تشعشات ماوراء بنفش وجود دارند که شامل UVA، UVB و UVC هستند که با توجه به عملکرد لایه اوزون، تقریبا هیچ بخشی از UVC به زمین نمی رسد و تنها درصد اندکی از UVB به بدن ما راه پیدا می کند که همین میزان نیز برای آسیب دیدن ما کافی است.

در حقیقت درسطح زمین تنها شاهد وجود 5 درصد UVB و 95 درصد UVB هستیم. امواج UVB به حدی سمی هستند که می توانند موجب شکل گیری سرطان در پوست شوند. البته این به این معنی نیست که UVA کاملا بی خطر است بلکه این امواج نیز موجب پیری پوست و شکل گیری لکه های پوستی می شوند. با تمامی این تفاسیر، تغییر دی ان ای منجر به سرطان تنها به واسطه UVB در بدن انسان شکل می گیرد زیرا فوتون های این تشعشات می تواند پروتئین های موجود در پوست را به واکنش شیمیایی مجبور سازد.

با این وجود برخورد نور خورشید با بدن و به خصوص صورت شما تا حدودی اجتناب ناپذیر است و زمانی که بخشی از پوست به این واسطه آسیب ببیند نمی توان جلو ضرر و زیان های آن را گرفت. با این حال همچنان راه هایی هست که افراد می توانند از طریق آنها از پوست خود مراقبت کنند و از آسیب های آینده جلوگیری به عمل بیاورند. استفاده از عینک آفتابی و استفاده از کرم های ضد افتاب به صورت هر دو ساعت یک بار می تواند تا حدی از این آسیب ها جلوگیری کند.

منبع: mentalfloss

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا