موسیقی‌درمانی برای ماهیان پرورشی!

پرورش دهندگان ماهی و سایر جانورانی که برای خوراک انسان مورد استفاده قرار می گیرند، همواره در تلاش هستند تا میزان استرس محیطی وارد شده به آن ها را به اشکال مختلف کاهش دهند تا از این طریق وضعیت فیزیولوژیک و رشد و نمو این جانداران را بهینه ساخته و در نتیجه به تولید بالایی دست یابند. در این راستا کنترل کلیه عوامل محیطی نظیر نور، دما و انواع آلودگی ها می تواند اثرات مثبتی داشته باشد.

محققینی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و دانشگاه بوعلی سینای همدان در پژوهشی جالب توجه تلاش نموده اند تا با وارد کردن موسیقی به عنوان یک عامل محیطی جدید و آرامش بخش در محیط پرورش ماهی ها، تغییرات رفتاری و وضعیت بدنی این آبزیان را مورد بررسی قرار داده و از آن به عنوان عاملی برای بهبود وضعیت ماهی ها استفاده نمایند.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که از میان سه نوع موسیقی استفاده شده، موسیقی کلاسیک دارای اثرات بسیار خوبی بر کاهش استرس ماهی ها و آرام شدن آن ها از لحاظ رفتاری است.

در این پژوهش تاثیر سه نوع موسیقی مختلف شامل موسیقی کلاسیک، موسیقی اصیل ایرانی و صدای جریان آب در طبیعت در مدت زمان های آزمایشی مختلف و با فرکانس پخش 30 تا 300 هرتز بر ماهی قزل آلای رنگین کمان مورد بررسی قرار گرفته است. بخش میدانی این پژوهش در مرکز پرورش مداربسته ماهی هگمتانه واقع در استان همدان انجام شده است.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که از میان سه نوع موسیقی استفاده شده، موسیقی کلاسیک دارای اثرات بسیار خوبی بر کاهش استرس ماهی ها و آرام شدن آن ها از لحاظ رفتاری است.

 بر اساس نتایج حاصله، ماهی هایی که به مدت یک ساعت در شبانه روز در معرض موسیقی کلاسیک قرار می گیرند، میزان کورتیزول پایین تری در بدنشان ترشح شده و در نتیجه استرس کمتری را تجربه می کنند. علاوه بر این به دلیل ارتباطی که بین میزان هورمون کورتیزول و قند خون وجود دارد، ماهی های در معرض موسیقی کلاسیک دارای وضعیت نرمال تری از لحاظ قند خون بوده اند.

طبق اظهار محققین، با توجه به نتایج به دست آمده از این پژوهش به نظر می رسد پخش موسیقی کلاسیک به مدت یک ساعت برای ماهیان پرورشی قزل آلای رنگین کمان را بتوان به عنوان روشی ساده و مقرون به صرفه برای کاهش تنش در محیط های پرورشی به ویژه در سیستم های مداربسته مورد استفاده قرار داد.

یافته های این تحقیق به صورت مقاله ای علمی پژوهشی در فصل نامه «پژوهش های جانوری» انتشار یافته است.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

با اقتباس از: عطائی مهر، ب. و همکاران. بررسی اثر موسیقی بر تغییرات رفتاری، درصد تلفات و برخی شاخص های فیزیولوژیک ماهی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykis) در شرایط آزمایشگاهی و سیستم مدار بسته پرورشی. مجله پژوهش های جانوری، 26(2): 180-171.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا