نحوه پاک کردن لکه بتادین از روی فرش

پوویدون ـ آیوداین که با عناوین دیگری همچون بتادین یا دواگلی نیز شناخته می شود، یک درمان موثر برای از بین بردن باکتری ها و ضدعفونی کردن پوست است که در اغلب موارد، قبل و بعد از جراحی ها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین بتادین برای ضدعفونی کردن دست جراحان نیز استفاده می شود. شستشوی زخم های کوچک از جمله کاربردهای رایج کهاین ماده گندزدا می باشد.

بتادین بر پایه ید است و از آنجایی که ید یک رنگ است، بنابراین حذف این لکه ها از روی فرش، باید به سرعت انجام شود. در این مقاله به شما آموزش می دهیم که در چند مرحله، بتوانید به سادگی لکه بتادین را از روی فرش خود پاک کنید.

مواد و وسایل لازم برای تمیز کردن بتادین از فرش

ابتدا لوازم و مواد زیر را برای تمیز کردن لکه بتادین از روی فرش، آماده کنید:

  • یک یا چند عدد دستمال کاغذی
  • یک چهارم قاشق چای خوری مایع ظرفشویی
  • یک فنجان آب ولرم
  • یک یا چند عدد دستمال تمیز و سفید
  • یک حوله یا دستمالی که خاصیت نمگیری بالایی دارد
  • جاروبرقی

مراحل تمیز کردن لکه بتادین از روی فرش

قدم به قدم مراحل زیر را طی کنید تا بتوانید به راحتی لکه بتادین را از روی فرش خود پاک کنید:

1.      ابتدا بتادین را پاک کنید

تا جایی که می توانید بتادین ریخته شده روی فرش را با دستمال کاغذی پاک کنید. اگر دستمال شما از بتادین اشباع شد، آن را با دستمال تمیز دیگری جایگزین کنید.

2.      یک محلول تمیز کننده درست کنید

در ظرف کوچکی، تقریباً 4/1 قاشق چای خوری مایع ظرفشویی را با 1 فنجان آب ولرم ترکیب کنید.

اگر جنس الیاف فرش خود را نمی دانید یا فرش شما از انواع فرش های دستبافت و گران قیمت است، پیشنهاد می کنیم از خدمات قالیشویی در تهران استفاده کرده و تمیز کردن لکه را به آن ها بسپارید.

3.      محلول را روی محل لک شده فرش بزنید

یک دستمال تمیز بردارید و به محلول آماده شده آغشته کنید. دستمال را به محل لکه بزنید و با حرکات دورانی تلاش کنید تا لکه را پاک کنید. می توانید محلول را درون یک بطری اسپری دار نیز بریزید و به محل لکه اسپری نمایید. سپس با یک دستمال، همین فرآیند پاک کردن لکه را انجام دهید. تمیز کردن را از قسمت خارجی لکه آغاز کنید و تا مرکز لکه پیش ببرید.

اگر از مرکز شروع کنید، احتمال دارد که مواد شوینده با حرکت دست شما به سمت خارج برود و در نتیجه لکه بزرگ تر شود.

پس از اینکه لکه را با این محلول پاک کردید، اجازه دهید تا بتادین در مواد شوینده حل شده و از روی فرش جدا شود. حداقل 5 دقیقه صبر کنید.

4.      محل را شستشو دهید

بعد از اینکه کمی صبر کردید تا مواد شوینده و بتادین در یکدیگر حل شده و از فرش جدا شود، باید محل را شستشو دهید. شستشوی محل تمیز شده فرش از ان جهت با اهمیت است که از پوسیدگی فرش خود جلوگیری می کنید. وقتی مواد شوینده و آب درون الیاف فرش باقی می مانند، باعث پوسیدگی آن خواهند شد. همچنین رشد کپک ها و جذب حشرات از دیگر مضرات عدم شستشوی فرش، پس از پاک کردن لکه است.

پس بعد از اینکه لکه را با مواد شوینده تمیز کردید، یک ظرف را از آب پر کنید. یک دستمال تمیز بردارید و به کمک آب، لکه را پاک کنید. این مرحله را تا جایی ادامه دهید که محل تمیز شده به خوبی از مواد مختلف پاک شود.

5.      فرش را خشک کنید

مهم است که فرش را پس از تمیز کردن لکه و شستشو، خشک کنید. خشک کردن فرش نیز باعث می شود تا فرش مرطوب باقی نماند. فرش مرطوب معمولا باعث رشد قارچ و هاگ شده و به پوسیدگی سریع فرش شما کمک می کند.

برای خشک کردن فرش، کافیست یک حوله بردارید و سعی کنید آب را با آن خارج کنید. حوله را به آرامی و با فشار ملایم روی لکه بزنید تا آب، جذب حوله شود. اگر حوله شما از آب اشباع شد، یک حوله دیگر بردارید و خشک کردن را تا خارج شدن کامل آب اضافی، ادامه دهید.

بعد از اینکه خشک کردن را کامل کردید، باید حداقل 24 ساعت صبر کنید و بر روی فرش راه نروید. می توانید چند دستمال کاغذی حوله ای روی محل تمیز شده قرار دهید تا آب اضافی را به خود جذب کنند و خشک کردن زودتر انجام شود. برای بلند نشدن دستمال ها از روی محل، یک پلاستیک روی آن ها قرار داده و سپس یک جسم سنگین روی آن بگذارید.

6.      جاروبرقی بکشید

پس از اینکه مراحل تمیز کردن لکه بتادین از فرش، شستشو و خشک کردن را به اتمام رساندید، با جاروبرقی کشیدن می توانید الیاف فرش را به حالت اولیه خود بازگردانید.

منبع

رپورتاژ آگهی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا