غذا خوردن حسی نشانه سلامت روان است

افرادی که به روش حسی غذا می خورند کمتر از افسردگی و سایر مشکلات سلامت روان رنج می برند.نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد افرادی که به طور مستقیم و بر اساس احساس نیاز غذا می خورند، شانس کمتری برای ابتلا به مشکلات سلامت روان دارند که به این موضوع غذا خوردن حسی یا شهودی گفته می شود.

به گزارش سیناپرس،شهودی غذا خوردن به معنای غذا خوردن بر اساس احساس گرسنگی و سیری است. در نقطه مقابل، رژیم گرفتن یا محدود کردن دریافت غذا است که برعکس غذا خوردن شهودی است.

به گفته محققان، تمام انسان ها از زمان تولد یک خورنده شهودی هستند. اما در طول سال‌ ها، تأثیرات شرطی ‌سازی های اجتماعی دیدگاه برخی افراد را نسبت به غذا تغییر می ‌دهد. بنابراین مردم یاد می ‌گیرند که هدر دادن غذا بد است و باید از برخی غذاهای خوشمزه اجتناب کرد و یا قوانین دیگری را در تغذیه رعایت کنند.

پژوهشگران توضیح می دهند: متأسفانه این قوانین می تواند به طور متناقضی باعث شود مردم تمایل بیشتری به غذاهای ممنوعه داشته باشند و جالب اینجاست که برخی به دلیل محدودیت هایی که برای خود قائل شده اند، در نهایت زیاد غذا می خورند.

نتایج حاصل از مطالعه ۱۴۹۱ نوجوانی به دست آمد که در طول ۸ سال، بین سنین ۱۴ تا ۲۲ سالگی مورد بررسی قرار گرفتند و از همه آنها سؤالاتی مانند، آیا وقتی سیر شدی دست از غذا می کشی؟ آیا به ندای بدن خود درباره غذا خوردن اعتماد دارید؟ آیا همه غذای موجود در بشقاب خود را می خورید؟ و غیره پرسیده شد.

دکتر ویوین هازارد (Vivienne Hazzard) پژوهشگر اول این مطالعه، گفت: ایده اصلی پژوهش این بود که ببینیم آیا جوانان به حالات درونی بدن خود اعتماد دارند یا از برخی دستورالعمل های بیرونی برای غذا خوردن پیروی می کنند.

هازارد افزود: نتایج تحقیقات نشان داد که افراد شهودی تمایل دارند به بدن خود اعتماد کنند، بنابراین زمانی که سیر هستند، دست از غذا خوردن می کشند. همچنین مشخص شد که خورندگان شهودی علائم افسردگی کمتر، رضایت بیشتر از بدن خود، عزت نفس بالاتر، پرخوری کمتر و رفتارهای شدید یا ناسالم کنترل وزن کمتری را تجربه می کنند.

به گزارش سیناپرس، افرادی که رفتارهای شهودی غذایی داشتند ۷۴ درصد کمتر احتمال داشت که پرخوری کنند. این واقعیت که این نتایج از چنین نمونه متنوعی به دست آمده است، نشان می دهد که به نظر می رسد مزایای غذا خوردن شهودی بر خطوط نژادی، قومی و اجتماعی-اقتصادی تأثیر می گذارد.

شرح کامل این مطالعه و یافته های حاصل از آن در مجله تخصصی Eating and Weight Disorders  منتشر شده است.

مترجم: مهگل غفاری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا