اگر صنعت دارو حمایت نشود، وضعیت بحرانی تر داریم

کمبود دارو بزرگترین تهدیدی است که سلامت شهروندان یک کشور به ویژه بیماران مبتلا به بیماری های خاص را تهدید می کند. اخیرا شاهد موجی از کمبود دارو در جهان هستیم. در ایران نیز ماه هاست که بحث کمبود دارو مطرح است.

به گزارش سیناپرس، ایران طی چند ماه گذشته با کمبود ساده ترین داروها مانند آنتی بیوتیک ها مواجه بود به گونه ای که وزارت بهداشت مجبور شد برای رفع این کمبود دست به واردات بزند. علاوه بر آنتی بیوتیک ها اقلام دارویی مختلفی مانند سرم، شربت های کودکان، داروهای شیمی درمان و داروهای مورد نیاز بیماران خاص نیز طی چند ماه گذشته در داروخانه ها کمتر یافت می شوند.

هرچند اخیرا تاحدی برخی از این کمبودها برطرف شده است اما همچنان در تامین برخی از اقلام دارویی مانند داروهای اعصاب و روان، اسپری های تنفسی مورد نیاز مبتلایان به آسم با کمبود دارو مواجه هستیم. متاسفانه بخش “آی سی یو” بیمارستان ها نیز با کمبود برخی از دارو مواجه هستند که بنابرگفته دکتر محمدرضا هاشمیان، استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نایب رئیس انجمن مراقبت های ویژه ایران، علت اصلی این امر، مطابقت نداشتن نیازهای دارویی بخش ویژه بیمارستانی کشور با استانداردهای جهانی است.

به گفته سید علی فاطمی، نایب‌ رئیس انجمن داروسازان ایران، هم اکنون کمبودی در اسپری های تنفسی تولید داخل نداریم اما کمبود محسوسی در اسپری‌ های تنفسی وارداتی وجود دارد؛ البته این داروها هنوز نایاب نیستند و به صورت سهمیه ای در داروخانه ها توزیع شده اند و تشدید آلودگی هوا، تاثیر زیادی در افزایش مصرف و کمبود این اسپری ها داشته اند. همچنین هم اکنون کمبود نسبی در داروهای اعصاب و روان احساس می شود؛ تقریبا دچار کمبود ۶۰ قلم داروی حوزه اعصاب و روان هستیم؛ داروهای آرام‌ بخش، ضد‌ افسردگی، ضداضطراب، ضد‌جنون و خواب ‌آور از جمله اقلام دارویی هستند که به استناد نامه انجمن علمی روان‌ پزشکان دچار کمبود شده ‌اند.

در این میان برخی از اقلام دارویی مورد نیاز بیماران خاص نیز با کمبود مواجه هستند. دکتر پیمان نامدار، معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر در این خصوص اعلام کرده است: وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و جمعیت هلال احمر با استفاده از تمامی ظرفیت ها تلاش می ‌کنند تا نیازهای جامعه را برطرف سازند تا دیگر مردم با کمبود دارو مواجه نباشند. در حال حاضر جمعیت هلال احمر 37 داروخانه فعال در سطح کشور دارد. این مراکز عمدتا داروهای بیماران خاص را توزیع می کنند. خوشبختانه اکنون 400 قلم مورد نیاز این بیماران تامین و تولید آنها  نیز در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته وی، در حال حاضر 40 درصد کمبودهای دارویی این حوزه برطرف شده است و تدابیری نیز اندیشیده شده تا کمبودهای دیگر دارویی این حوزه تا ماه های آتی برطرف شود.

همچنین تاثیر نوسانات ارزی و برخی نواقص طرح دارویار باعث شد تا قیمت انسولین افزایش یابد و امسال با کمبود برخی از برندهای انسولین قلمی مواجه شویم. دکتر امیر کامران نیکوسخن، دیابتولوژیست و مدیرعامل انجمن دیابت ایران در این خصوص به سیناپرس گفت: خوشبختانه در حال حاضر مشکلی در رابطه با تامین داروهای دیابت در کشور نداریم. اکنون تمام داروهای جدید دیابت دنیا (به جز یک دسته بسیار جدید) در کشور تولید می شوند و در دسترس همه بیماران قرار می گیرند.

رئیس هیات مدیره شبکه پیشگیری از بیماری های غیرواگیر افزود: هم اکنون انواع مختلفی از انسولین توسط برخی از شرکت های داخلی تولید می شود و خوشخبتانه مشکلی در تامین این دارو نداریم. منتها گاهی در مدیریت پخش و توزیع داروها دچار مشکل هستیم، این مساله باعث شده در برخی از زمان ها با کمبود این دارو در داروخانه ها مواجه شویم به گونه ای که بیماران دیابتی ندانند باید از کجا انسولین مورد نیازشان را تهیه کنند.

رئیس کمیته آموزش فدراسیون بین المللی دیابت در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا اظهارداشت: در حال حاضر تعداد داروهای تولیدی و برندهای داخلی مان زیاد است. ما مشکلی در زمینه تولید دارو نداریم. کیفیت و اثر بخشی داروهای ایرانی نیز با داروهای خارجی برابری می کند. حتی ما می توانیم این داروها را به کشورهای منطقه و همسایه نیز دارو صادر کنیم اما متاسفانه اکنون مشکل مدیریتی داریم.

به گزارش سیناپرس، هرچند هم اکنون بیماران دیابتی مشکلی در تهیه انسولین ندارند و در مقایسه با دو ماه گذشته وضعیت تهیه برخی داروها از جمله آنتی بیوتیک ها بهتر شده اما هنوز برخی از اقلام آنتی ‌بیوتیک در بیمارستان‌ ها به راحتی قابل تهیه نیستند یا با کسری مواجه اند و برخی داروها نیز همچنان در داروخانه ها کمیاب هستند و بیماران باید با پرداخت هزینه گزاف آن اقلام را به صورت آزاد تهیه کنند.

طبق پیش بینی ها اگر از صنعت داروسازی حمایت نشود طی ۳ تا ۶ ماه آینده دیگر دچار بحران جدی تری در این بخش خواهیم شد.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا