هشت سال گذشته داغ ترین سال های زمین بوده اند

اطلاعات ارائه شده توسط سازمان جهانی هواشناسی نشان می دهد: 8 سال گذشته کره زمین، گرم ترین سال های تاریخ این سیاره سرشار از زندگی بوده اند. امری که از خطری رو به افزایش برای ساکنان آن حکایت می کند.

به گزارش سیناپرس، بر اساس یک تحقیق جدید توسط سازمان جهانی هواشناسی که شش مجموعه داده مربوط به درجه حرارت های بین‌المللی را با یکدیگر تلفیق کرده است، هشت سال گذشته، گرم‌ترین سال‌های ثبت‌شده در جهان بوده‌اند و دلیل این اتفاق، افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای و گرمای انباشته شده است.

بررسی ها نشان می دهد: میانگین دمای جهانی در سال 2022 حدود 1.15 درجه سانتیگراد بیشتر از سطوح پیش از بازه انقلاب صنعتی (1850-1900) بوده است.

بر اساس مجموعه داده های گردآوری شده توسط WMO، سازمان جهانی هواشناسی، سال 2022، هشتمین سال متوالی (2015-2022) است که دمای جهانی، سالانه حداقل به 1 درجه سانتیگراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن می رسد. این نشان می دهد که با گذشت زمان، احتمال عدول دمای جهانی از حد تعیین شده 1.5 درجه سانتیگراد در توافق پاریس، افزایش می یابد.

به گزارش سیناپرس، البته تداوم رویداد اقلیمی موسوم به لانینا که خنک کننده محسوب می شود و اکنون در سومین سال خود قرار دارد، به این معنی است که خود سال 2022 گرم ترین سال ثبت شده نبوده است و این سال، در رده پنجم یا ششم سال های گرم قرار دارد.اما به گفته محققان WMO، این تأثیر خنک‌کننده کوتاه‌مدت خواهد بود و روند گرمایش طولانی‌مدت ناشی از سطوح بی‌سابقه گازهای گلخانه‌ای و جذب‌کننده گرما در جو زمین را معکوس نخواهد کرد.

در سال 2022، ما با چندین فاجعه آب و هوایی قابل توجه مواجه شدیم که جان و معیشت افراد بسیاری را در خطر انداخت و وضعیت کلی سلامت، غذا، انرژی و امنیت آب و زیرساخت ها را تضعیف کرد.

در این سال، مناطق وسیعی از پاکستان تحت سیل قرار گرفت و خسارات اقتصادی و تلفات انسانی زیادی به همراه داشت. همچنین موج گرمای بی سابقه ای در چین، اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی مشاهده شد و به اعتقاد دبیر کل WMO، خشک سالی طولانی مدت ناشی از آن در شاخ آفریقا، می تواند به یک فاجعه انسانی منجر شود.

بر این اساس، انتظار می رود که گرم شدن ادامه دار کره زمین و سایر روندهای طولانی مدت تغییرات آب و هوایی به دلیل سطوح بی سابقه گازهای گلخانه ای گرما در جو ادامه یابند و باز هم شاهد خسارات بیشتری در این خصوص باشیم.

محققان سازمان جهانی هواشناسی می گویند: در پنج سال آینده، نیاز شدیدی به افزایش آمادگی برای چنین رویدادهای سخت و اطمینان از رسیدن به هدف سازمان ملل متحد برای هشدارهای اولیه وجود دارد. به گزارش سیناپرس، این در حالی است که امروزه تنها نیمی از 193 کشور عضو این سازمان، دارای خدمات هشدار اولیه مناسب هستند و این موضوع می تواند منجر به خسارات اقتصادی و انسانی بسیار بالاتری شود.

این اطلاعات هشداردهنده که بار دیگر بر اهمیت کاهش روند تولید گازهای گلخانه ای و بهبود شرایط طبیعی کره زمین تاکید دارند، توسط WMO منتشر شده اند.

مترجم: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا