اهمیت جهانی توصیه های WHO برای کاهش مصرف نمک

دانشمندان بین الملل در یک تحقیق جدید و جالب توجه نشان داده اند که پیگیری دستورالعمل های سازمان جهانی سلامت در مورد مصرف نمک و سدیم مرتبط با غذاهای بسته بندی شده، می تواند به شکلی بسیار موثر در کاهش بیماری های مربوطه و مرگ و میز ناشی از آن ها موثر واقع گردد.

به گزارش سیناپرس، مصرف زیاد سدیم، باعث افزایش فشار خون، خطر بیماری قلبی و سکته مغزی، بیماری مزمن کلیه و سرطان معده می شود. برای کاهش بروز این شرایط، سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می‌کند تا سال 2025 میانگین مصرف سدیم در کل جمعیت جهان، 30 درصد کاهش یابد. این بدان معنی است که کل مصرف روزانه سدیم برای هر فرد به حدود 2 گرم یا 2000 میلی‌گرم محدود شود.

بیشتر سدیم موجود در رژیم غذایی افراد، از غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده تامین می شود. به گزارش سیناپرس، انجمن قلب آمریکا تخمین می زند که 75 درصد یا بیشتر از سدیم دریافتی روزانه در این کشور از غذاهای فوق و همچنین غذاهای رستورانی باشد.

در سال 2021، سازمان جهانی سلامت یا WHO دستورالعملی را برای محدود کردن سطوح سدیم در دسته های غذایی مختلف مانند گوشت های فرآوری شده، نان و سس ها که بیشترین سهم را در مصرف سدیم دارند،. منتشر کرده است. مطابق با این راهنما، میزان مجاز سدیم برای هر 100 گرم گوشت، 540 میلی گرم و برای هر 100 گرم نان، 330 میلی گرم تعیین شده است.

طبق بررسی ها، بسیاری از کشورها برنامه های فرمول مجدد را برای غذاهای فرآوری شده اجرا کرده اند. با این حال، این محدودیت ها ممکن است به شکل ضعیفی تحت نظارت قرار گیرند.به گزارش سیناپرس، یکی از کشورهایی که در این خصوص برنامه مناسب تری را به کار برده است، دولت استرالیا است. این کشور یک برنامه اصلاحی داوطلبانه برای 27 دسته از مواد غذایی بسته بندی شده ایجاد کرده است. اگرچه معیارهای WHO شامل 58 دسته از مواد غذایی است.

محققان این کشور در مطالعه ای نشان داده اند: این برنامه دولت استرالیا، به طور متوسط مصرف سدیم را به میزان 107 میلی گرم در روز برای هر نفر کاهش می دهد و ممکن است سالانه از حدود 500 مرگ، 1900 مورد جدید بیماری قلبی عروقی، بیماری مزمن کلیه و سرطان معده و 7355 ناتوانی جلوگیری کند.

آن ها سپس مدلی را توسعه دادند که بر اساس آن بتوانند اثرات کاهش میزان سدیم را در تمام 58 دسته غذای بسته بندی شده ارائه شده توسط WHO ارزیابی کنند.

بر اساس این مدل، تخمین زده شد که اجرای اهداف سدیمی سازمان جهانی سلامت در استرالیا می تواند منجر به موارد زیر شود: کاهش مصرف سدیم برای بزرگسالان به میزان متوسط 404 میلی گرم در روز؛ کاهش تقریبی 1770 مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی، بیماری کلیوی و سرطان معده در هر سال؛ کاهش سالانهحدود 4500 مورد جدید بیماری قلبی عروقی، 2050 مورد جدید بیماری کلیوی و 350 مورد جدید سرطان معده.

این یافته های جالب توجه که در Hypertension، مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شده اند، در صورت رعایت شدن توسط تمام کشورهای دنیا می توانند به میزان بسیار زیادی از مصرف نمک و سدیم کاسته و وضعیت سلامت جهانی را به شکلی قابل ملاحظه بهبود بخشند.

مترجم: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا