نوع تغذیه شما از روحیه تان خبر می دهد

همه ما در دایره آشنایان خود، افرادی را می شناسیم که ترجیحات غذایی غیر معمول یا عجیبی دارند. مطالعات محققان نشان می دهد، رژیم های غذایی و آن چه در طول روز مصرف می کنیم تاثیراتی به سزا در خلقیات و روحیات ما دارند.

به گزارش سیناپرس، برخی افراد روی همه چیز نمک می ریزند و برخی ممکن است به شیرینی جات علاقه ای وافر داشته یا افرادی نیز همه چیز را تند و پر ادویه دوست دارند.

محققان در مطالعات جدید خود به بررسی این موضوع پرداختند که آیا اینها صرفاً ترجیحات غذایی هستند یا ممکن است چیزهای بیشتری در مورد شخصیت ما آشکار کنند؟ در یک مطالعه جدید، پژوهشگران موفق به شناسایی ۹ عامل غذایی شدند که روی شخصیت ما تاثیر دارد.

طی این پژوهش مشخص شد؛ اگر شما به غذای تلخ علاقه دارید، ممکن است آدم تلخی باشید. به عبارت دیگر، شما ممکن است سطوح بیشتری از ویژگی های ضد اجتماعی یا روانی داشته باشید. در این مطالعه ۹۵۳ فرد مختلف مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد که پس از کنترل ترجیحات برای علاقه به طعم شیرین، ترش و شور، ترجیح دادن به غذای تلخ ویژگی های ضد اجتماعی، به ویژه روان پریشی، پرخاشگری، و به خصوص سادیسم روزمره، یا تجربه لذت از درد دیگران در زندگی روزمره را پیش بینی می کند.

علاوه بر این، ترجیح طعم تلخ به طور قابل توجهی با کاهش سازگاری همراه بود. این ترجیح بر خلاف غرایز بیولوژیکی انسان است، زیرا تلخی اغلب نشان دهنده سمی بودن یک ماده غذایی است. بنابراین، محققان پیشنهاد می کنند که ترجیحات تلخ ممکن است اکتسابی باشند.به گزارش سیناپرس، به عنوان مثال، افرادی که روان ‌پریش هستند، ممکن است به دلیل حس ناخوشایندی که این غذا برای دیگران ایجاد می ‌کند، از غذاهای تلخ لذت ببرند. علاوه بر این، در مطالعات گذشته مشخص شد خوردن غذاهای تلخ باعث افزایش سطح خصومت فرد با اطرافش می شود.

به گزارش سیناپرس، از سوی دیگر بررسی های محققان نشان داد: علاقه به غذای شیرین، ممکن است در تضاد مستقیم با ترجیحات تلخ، با اجتماعی بودن بیشتر همراه باشد. مانند غذای تلخ، بین غذای شیرین و شخصیت یک رابطه دوسویه وجود دارد، به طوری که خوردن غذای شیرین می تواند باعث شود که ما خوشایندتر و مفیدتر باشیم. محققان خاطرنشان می‌کنند که شیرینی به طور کلی آرامش ‌بخش و پاداش ‌دهنده است و ما معمولاً به عزیزانمان لقب‌هایی شیرینی عسل، شکر، قند و … می دهیم.

مطالعه ای روی بیش از هزار بزرگسال جوان نشان داد که خوردن میوه ها و سبزیجات با برونگرایی و تا حدودی وظیفه شناسی مرتبط است.

محققان پیشنهاد می‌ کنند: افراد طرفدار این نوع غذاها باهوش ‌تر، کنجکاوتر و اجتماعی ‌تر بوده و این سلیقه غذایی ممکن است به تغذیه سالم‌ تر تبدیل شود، شاید به این دلیل که افراد دارای این ویژگی‌ها تمایل بیشتری به مصرف میوه‌ها و سبزیجات مختلف دارند. علاوه بر این، یک مطالعه جداگانه نشان داد که افرادی که خلق و خوی مثبت تری داشتند، غذاهای سالم تری را ترجیح می دهند.

بررسی های انجام شده نشان می دهد: مصرف غذاهای تند، ممکن است در تستوسترون و حس برتری طلبی موثر باشد. نتایج یک مطالعه آزمایشگاهی روی ۱۱۴ مرد نشان داد آن هایی که تستوسترون بزاق بیشتری داشتند، از سس فلفل بیشتری روی سیب زمینی خود استفاده کردند.

به گزارش سیناپرس، در این میان نکته جالب این است که هنوز ویژگی های شخصیت افرادی که به غذاهای شور علاقه دارند، هنوز مشخص نشده و نیازمند مطالعات بیشتری است.

به طور کلی، این یافته‌ها اهمیت شخصیت را در ترجیحات غذایی ما نشان داده و می ‌تواند به راه ‌های مؤثری برای تشویق افراد به خوردن غذا های سالم ‌تر منجر شود.

در خاتمه گفتنی است خلأهایی در این تحقیق وجود دارد و محققان باید بررسی کنند که آیا این روابط در رابطه با فرهنگ‌ها نیز سازگار هستند یا خیر، زیرا فرهنگ ها ترجیحات غذایی ما را شکل می ‌دهند. به عنوان مثال، در برخی از فرهنگ ها، غذاهای تند و تلخ جزء طبیعی رژیم غذایی هستند. از سوی دیگر بیشتر این مطالعات بر طعم غذاها تمرکز دارند، در حالی که ترجیحات ما برای بافت مواد غذایی نیز ممکن است منعکس کننده شخصیت ما باشد.

مترجم: فاطمه کردی

منبع: psychologytoday

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا