ارتباط زمان و حجم خوردن غذا با چاقی!

چاقی یک مشکل جهانی است که علاوه بر کشورهای پیشرفته و توسعه یافته، کشورهای در حال توسعه را نیز تحت تاثیر قرار داده است. این پدیده عواقب جسمی، روانی و اقتصادی متعددی را برای جوامع مختلف یه همراه داشته است. چاقی علاوه بر افزایش احتمال بروز بیماری هایی نظیر دیابت نوع دو، پرفشاری خون و مشکلات قلبی عروقی، اعتماد به نفس افراد را نیز کاهش داده و تاثیرات منفی متعددی بر رفتارهای اجتماعی آن ها دارد. طبق برآوردهای ملی، بیش از 50 درصد جمعیت بزرگسالان ایرانی مبتلا به چاقی و اضافه وزن هستند.

چاقی علاوه بر افزایش احتمال بروز بیماری هایی نظیر دیابت نوع دو، پرفشاری خون و مشکلات قلبی عروقی، اعتماد به نفس افراد را نیز کاهش داده و تاثیرات منفی متعددی بر رفتارهای اجتماعی آن ها دارد.

چاقی یک بیماری چند علتی است که در آن عوامل مختلف ژنتیکی، روانی، زیست محیطی و سبک زندگی دخیل هستند. با این حال تاکنون اکثر مطالعات انجام شده بر روی چاقی فقط بر روی میزان مصرف مواد غذایی تمرکز کرده اند و تعداد مطالعاتی که به جنبه های دیگر این پدیده پرداخته باشند بسیار اندک است. این در حالی است که شناسایی الگو و عادات غذایی مطلوب می تواند به توسعه اقدامات پیشگیرانه ای برای کنترل چاقی منجر شود. به واقع تبعیت از عادات غذایی سالم بسیار آسان تر از اجرای رژیم های غذایی پردردسر برای مدیریت چاقی است.

در این رابطه محققینی از دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات کاربردی گوارش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، پژوهشی را برای بررسی ارتباط عادات غذایی رایج با چاقی به انجام رسانده اند که نتایج آن اخیرا در مجله علمی پژوهشی «علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران» منتشر گردیده است.

نتایج این پژوهش جامع که بر روی حدود 8000 نفر از افراد شاغل در 50 مرکز بهداشتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اجرا شده، نشان می دهد که رعایت نظم در خوردن وعده های غذایی در خصوص تعداد و ترتیب آن ها می تواند باعث جلوگیری از چاقی شود!

 بر این اساس کسانی که ترتیب صبحانه، نهار و شام را در کنار میان وعده ها رعایت می کنند کمتر به چاقی عمومی یا شکمی مبتلا می شوند.

همچنین بر اساس نتایج حاصله از این پژوهش، افرادی که در حین خوردن وعده های غذایی، مایعات زیادی می نوشند شانس زیادی برای ابتلا به چاقی عمومی و شکمی دارند. ولی کسانی که به طور متوسط از غذاهای چرب استفاده می کنند کمتر به چاقی مرکزی مبتلا می شوند!

با این حال یافته های دیگر آزمایش حاکی از آن است که سرعت غذاخوردن و همچنین فاصله زمانی وعده غذایی تا خواب با چاقی عمومی و چاقی شکمی ارتباط معنی داری نداشته است. به عبارت دیگر نتایج این تحقیق نشان می دهد که غذا خوردن آهسته یا سریع و همچنین فاصله کم یا زیاد بین وعده غذایی تا خواب تاثیر خاصی بر چاقی عمومی و شکمی ندارد.

به گفته محققین، نتایج این پژوهش جالب نشان از آن دارد که اصلاح رفتارهای غذایی در کنار اصلاح میزان دریافت کالری روزانه می تواند به عموم مردم در پیشگیری از چاقی کمک نماید.

گزارش: محمدرضا دلفیه

با اقتباس از: فلاح مشکانی، ر. و همکاران. ارتباط الگوی عادات غذایی با چاقی در بزرگسالان ایران. مجله علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران، 11(2): 34-19.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا