چوب نامرئی جایگزین شیشه و پلاستیک می شود

محققان در مطالعات جدید خود توانستند نوعی چوب با بافت شفاف تولید کنند که قابلیت تجزیه مناسبی داشته، انعطاف پذیر بوده و به خوبی می تواند جایگزین پلاستیک و شیشه شود. این کشف جدید زمینه ساز تحولی جدی در محیط زیست خواهد بود.

به گزارش سیناپرس، تیمی از پژوهشگران هندی موفق به ساختن نوعی چوب شفاف زیست تخریب پذیر شدند که می تواند به زودی جایگزین پلاستیک برای بسته بندی های شفاف و ابزارهای زیست پزشکی شود. این ماده جدید تجدید و زیست تخریب پذیر بوده و می تواند با پنج برابر کارآمدی بیشتر از شیشه، فشار بر محیط زیست را کاهش داده و هزینه سوخت بسیار زیاد کارخانه های تولید شیشه را کم کند.

باید توجه داشت که سالانه حدود ۴۰۰ میلیون تن زباله پلاستیکی در سرتاسر جهان تولید می ‌شود که فشار زیادی بر طبیعت وارد کرده و تجزیه نمی شود. بر اساس گزارش های این تیم مطالعاتی، چوب شفاف به عنوان یکی از امیدوارکننده ترین جایگزین های آینده صنعت، محسوب می شود.

پرودیوت دار، استادیار دانشکده مهندسی بیوشیمی موسسه فناوری هندوستان در این رابطه می ‌گوید: چوب شفاف به عنوان یک ماده می ‌تواند جایگزین پلاستیک‌ های مضر نفتی مانند پلی ‌پروپیلن، پلی‌ وینیل کلرید یا همان پی وی سی، اکریلیک، پلی‌اتیلن و غیره شود. د

این ماده همچنین می تواند به عنوان جایگزینی برای شیشه که به طور طبیعی شکننده است استفاده شود. با این حال، همانطور که در تجزیه و تحلیل چرخه زندگی ما مشاهده شد، چوب شفاف جایگزین بهتری از دیدگاه اکولوژیکی برای شیشه  است.

به گزارش سیناپرس، نمونه اولیه این چوب در ابتدا در سال ۱۹۹۲ توسط دانشمند آلمانی زیگفرید فینک ساخته شد. او آن را با حذف محتوای لیگنین در چوب و مبادله آن با مواد شفاف و پلاستیکی ایجاد کرد.

لیگنین یک پلیمر زیستی طبیعی است که از بافت گیاهی حمایت کرده و برخلاف پلاستیک ‌ها سمی نیست و می ‌تواند در طبیعت تجزیه شود.

به گفته محققان، این چوب شفاف همچنین می تواند فشار وارده بر محیط را کاهش داده و با پنج برابر کارایی بیشتر از شیشه، هزینه سوخت تولید آبگینه ها را کاهش دهد. علاوه بر این، بر اساس روش جدید دانشمندان هندی، تولید چوب شفاف با استفاده از کلریت سدیم برای حذف لیگنین اثرات زیست‌ محیطی بسیار کمتری نسبت به روش‌های قبلی ایجاد این نوع چوب داشت.

نکته قابل توجه این است که تجزیه و تحلیل های چرخه پایان عمر این ماده نشان می دهد که چوب شفاف نسبت به شیشه سازگاری کمتری با محیط زیست دارد، اما به مراتب بهتر از تولید پلی اتیلن، رایج ترین پلاستیک مورد استفاده در جهان است.به همین دلیل محققان می گویند که باید فناوری تولید را بهبود بخشیده و زیست پذیری این چوب را افزایش دهند.

به گزارش سیناپرس، آنیش چاتوث (Anish Chathoth) ، استادیار دانشکده جنگل ‌داری دانشگاه کشاورزی کرالا و عضو تیم تحقیقاتی تولید این چوب شفاف در موسسه علوم و فناوری چوب در بنگلور، هندوستان، در این رابطه توضیح می ‌دهد که چوب شفاف دارای خواص فیزیکی، مکانیکی و نوری بسیار خوبی است. این چوب شفاف عمدتاً با استفاده از برش ‌های نازک چوب ساخته می ‌شود و مانند چوب معمولی استحکام خوبی داشته، اما از نظر وزن سبک ‌تر است.

محققان امیدوارند: روزی از چوب شفاف برای ساخت شیشه ‌های جلو اتومبیل، بسته ‌بندی‌ های شفاف، ابزار های زیست ‌پزشکی و سایر موارد رایجی که سلامت کره زمین را تهدید می ‌کنند، استفاده شود.

شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی Science of The Total Environment، منتشر شده است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا