رکوردشکنی فضایی چین در سال ۲۰۲۲

بررسی کارنامه شرکت های مختلف فضایی نشان می دهد: سال ۲۰۲۲ سالی شلوغ و پر ترافیک و همراه با دستاوردهایی بسیار مهم در حوزه مطالعات فضایی بوده و در این میان آژانس فضایی چین توانسته است رتبه نخست موفقیت در این حوزه را به خود اختصاص دهد.

به گزارش سیناپرس، آمارهای بین المللی نشان می دهد: سال ۲۰۲۲ در بخش فضایی، سال پیشرفت قابل توجه و رکوردهای جدید و مهمی بود. در این میان علاوه بر فعالیت قابل تقدیر شرکت های خصوصی همچون اسپیس ایکس، آژانس فضایی چین با اختلافی قابل توجه از رقبای خود فاصله گرفته و دستاوردهای مهمی کسب کرد.

بر این اساس گفته می شود، چین در سال ۲۰۲۲ بیش از ۶۰ پرتاب فضایی را به پایان رساند که رکورد قابل توجهی است. از میان این ماموریت ها، ۵۳ مورد توسط راکت های حامل لانگ مارچ، انجام شد.

لانگ لیهائو، مشاور ارشد فضاپیمای لانگ مارچ گفت: نسبت پرتاب‌ هایی که از موشک‌ های نسل جدید استفاده می ‌کنند، افزایش یافته و در سال ۲۰۲۲ به ۲۷ درصد رسیده است.

این ماموریت های موفقیت آمیز شامل استقرار ۲۲ ماهواره بود. اما مهم ترین دستاورد فضایی چین در سال جاری مربوط به ساخت ایستگاه فضایی این کشور بود که دو سفینه فضایی سرنشین دار، دو فضاپیمای ترابری و دو ماژول آزمایشگاهی ۲۰ تنی به مدار فرستاده شدند.

در این میان پرتاب ماژول آزمایشگاهی Mengtian چالش برانگیز بود، زیرا ۲۳ تن وزن داشته و آن را به سنگین ترین فضاپیمای فعال تک کابین جهان در مدار تبدیل می کند.

به گزارش سیناپرس، چین همچنین در بخش برنامه فضایی سرنشین دار خود پیشرفت هایی داشته است. در مجموع ۹  فضاپیما در سه ماموریت – Shenzhou-13، Shenzhou-14 و Shenzhou-15 –  در ساخت ایستگاه فضایی این کشور طی سال جاری شرکت کردند. این کشور همچنین اولین گردش در مدار خود را با شش شهروند چینی همزمان در ایستگاه فضایی چین انجام داد.

چن دونگ اولین فضانورد چینی بود که بیش از ۲۰۰ روز در مدار باقی ماند. گفتنی است انتظار می رود راکت های نسل جدید چینی در حوزه مطالعات فضایی طی سال جاری میلادی رونمایی شوند.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: english.news.cn

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا