آینده پزشکی در دست ریزروباتهاست

در عرصه طراحی و توسعه فناوری روباتها محققان سوئیسی از جمله پیشگامان این عرصه به شمار می آیند. در همین راستا محقان انستیتو پلی تکنیک فدرال لوزان موسوم به EPFL با همکاری محققانی از دانشگاه ETHZ این کشور پروژه ای را آغاز کرده اند که نتیجه آن به دگرگونی چشمگیری در فناوریهای پزشکی و استفاده هرچه بیشتر از ریزروباتها در این عرصه منتهی خواهد شد.

جزئیات کامل این پروژه در ژورنال Nature Communications منتشر شده است. آنها بر روی روباتهای کوچکی کار می کنند که نه تنها به انتقال دارو به بخشهای مختلف بدن کمک می کنند بلکه پزشکان را در حین انجام اعمال جراحی یاری می رسانند.

تا چندین دهه توسعه این نوع روباتها و استفاده از آنها در اینگونه موارد در حد یک رؤیا بود اما حالا تا بهره برداری کلان از این نوع سیستمها در پزشکی مدرن فاصله زیادی نداریم.

محققانی که در این پروژه حضور دارند مشغول ارایه روشی هوشمندانه و البته ساده برای ساخت ریزروباتهایی هستند که در خلقشان طبیعت الهام بخش آنها بوده است. از آن گذشته این دسته از روباتها به ساختارهای پیشرفته ای مجهز هستند که فرآیند تشخیص و درمان اختلالات پزشکی را برای محققان ساده تر از هر زمان دیگری می کنند. به طور کلی نمی توان این نوع روباتها را در زمره روباتهای عادی به شمار آورد. آنها ساختاری نرم و انعطاف پذیر داشته و جالب اینکه خبری از موتور در آنها نیست.

مبنای ساخت این روباتها استفاده از ژل آبی سازگار با محیط زیست و نانوذرات مغناطیسی است که دو کارکرد مختلف دارند. این نوع ذرات نقش اصلی را در شکل گیری ساختار کلی روبات داشته و همچنین باعث حرکت روباتها در شرایطی می شوند که میدان الکترومغناطیسی به کار گرفته می شود.

محققان سوئیسی تلاش می کنند از این روش نوین برای ساخت ریزروباتهایی استفاده کنند که به طرزی هنرمندانه از باکتریها تقلید شده اند. در این مورد خاص از نوعی باکتری بومی آفریقا تقلید شده که عامل بروز بیماری خواب است.

به باور محققان، از طریق این روباتها بهتر می توان عوامل بیماریزا را شناسایی کرده و بهترین روش درمانی را برای آنها برگزید.

منبع: stgist