روش تازه اندازه گیری سوخت و ساز چربی ارایه شد

دکتر بهروز شبستری از اعضای انستیتو ملی تصویربرداری زیست پزشکی و مهندسی زیستی آمریکا که زیرمجموعه انستیتو ملی سلامت این کشور محسوب می شود هدایت پروژه ای را بر عهده گرفته که نتایج آن به ارتقای کیفیت سلامت عمومی انسانها کمک زیادی خواهد کرد.

دستاورد محققان این پروژه نوعی روش جدید در عرصه تصویربرداری محسوب می شود. سلولهای بدن به ترکیبات متنوعی نیاز دارند که از خرد شدن چربی ها حاصل می شوند و حالا با این روش نوین می توان اندازه گیری دقیقی در این زمینه انجام داد.

یکی از ویژگیهای مهم این نوآوری مقرون به صرفه بودن آن است. از آن گذشته می توان آن را روشی مناسب برای تصویربرداری از این فرآیند حساس در درون بدن به شمار آورد. محققان از سوخت و ساز چربی به عنوان نام دیگر این فرآیند یاد می کنند.

تصور می شود که از این نوآوری می توان به عنوان شیوه ای کاربردی و مطمئن برای آزمودن روشهای نوین درمان بیماریهای قلبی، دیابت و همچنین حملات قلبی و سکته های مغزی ناشی از سندرم متابولیکی استفاده کرد.

هم اکنون محققان از روشهای مختلف و بعضا نامطمئنی برای اندازه گیری سطح چربی بیماران استفاده می کنند که یکی از مهمترین و شناخته شده ترین آنها شاخص توده بدنی یا همان BMI معروف است. اما مشکل اینجاست که این شاخص توانایی تشخیص چربی و ماهیچه را ندارد.

اما حالا روش نوینی ارایه شده که طی آن می توان ترکیب و متابولیسم بافت چربی را با استفاده از تصویربرداری طیف سنجی اپتیکی افشان (DOSI) با دقت چشمگیری اندازه گیری نمود. در این فناوری از نور نزدیک به مادون قرمز برای نفوذ به بافت و اندازه گیری تراکم مولکولهای مختلف نظیر هموگلوبین، آب و لیپیدهایی همچون چربی استفاده می شود.

منبع: news-medical