استفاده از واقعیت مجازی به عنوان مسکن درد

«متیو استات» مدیرعامل شرکت دانش بنیان AppliedVR در آمریکا به شدت امیدوار است که از یکی از تازه ترین مظاهر فناوریهای نوین برای تکمیل درمان بسیاری از بیماریها استفاده شود. این شرکت مجموعه ای دیدنی از محتوای واقعیت مجازی را گردآوری کرده که از آن برای تسکین درد و اضطراب قبل، در حین و بعد از درمانهای پزشکی استفاده خواهد شد.

این شرکت همکاری بی سابقه ای را با بیمارستانها و پزشکان آغاز کرده تا از این فناوری نوظهور جهت تکمیل برنامه های درمانی استفاده شود. به همین منظور کار بر روی هدستهای واقعیت مجازی مشابه آنچه که در شرکت سامسونگ تولید می شود را آغاز کرده است.

تاکنون این شرکت سه اپلیکیشن ویژه کاهش درد با استفاده از واقعیت مجازی و یک مورد نیز برای کاستن از اضطراب مختص فرآیند درمانی ارایه کرده است. اکنون از این پس باید شاهد توسعه روش جدیدی در کاستن از دردهای ناشی از اعمال جراحی و فرآیند درمان بیماران باشیم.

استفاده از این هدستهای واقعیت مجازی همواره به عنوان یک روش نوین برای سرگرم کردن افراد مورد توجه قرار داشته اما حالا کاربردی متفاوت برای آن درنظر گرفته شده است.

مطالعات صورت گرفته نشان داد که با استفاده از این نگرش جدید احساس درد در بیماران تا 24 درصد کاهش می یابد

البته نباید از یاد برد که پیشنهاد استفاده از دنیای واقعیت مجازی برای کاستن از درد از مدتها پیش مطرح بوده اما مشکل اینجاست که این فناوری گرانقیمت بوده و نمی توان به این راحتی درباره استفاده از آن در فرآیندهای درمانی صحبت کرد. هم اکنون در بازار هدستهای واقعیت مجازی متنوعی وجود دارد که از آن جمله می توان به Gear VR سامسونگ، Rift شرکت Oculus و حتی Vive شرکت اچ تی سی اشاره کرد. اما این دستگاهها گران بوده و نمی توان انتظار داشت که بیماران برای کاستن از درد خود، درد دیگری به نام تأمین پول خرید آنها را متحمل شوند.

اینجاست که شرکت AppliedVR وارد عمل شده و خدمات نوین خود را با قیمتی که اعلام نشده اما بسیار کمتر از محصولات مشابه است برای بیمارستان آماده می کند. این شرکت کار خود را با یک مرکز پزشکی آغاز کرده و طی آن با ارایه یک بازی ویدئویی جالب توجه به نام Bear Blast که در آن خبری از مرگ یا جراحت نبوده و در عوض کاربر با غرق شدن در بازی عملا فرآیند بهبود خود را تسریع می بخشد. مطالعات صورت گرفته نشان داد که با استفاده از این نگرش جدید احساس درد در بیماران تا 24 درصد کاهش می یابد.

منبع: technologyreview

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا