خطر انقراض بی نظیرترین پرندگان زمین

بر اساس تحقیقات اخیر، گونه های پرندگان با ترکیبات شدید یا نادر از صفات با بیشترین خطر انقراض روبرو هستند.

به گزارش سینا پرس فارس، بر اساس مطالعه جدیدی که توسط دانشمندان کالج امپریال لندن انجام شده است، منحصر به فردترین پرندگان روی کره زمین نیز در معرض خطر انقراض هستند. انقراض این گونه‌ها و نقش‌های منحصربه‌فردی که در محیط‌زیست دارند، مانند پراکندگی بذر، گرده‌افشانی و شکار، ممکن است عواقب جدی برای عملکرد اکوسیستم‌ها داشته باشد.

محققان دریافتند که در سناریوهای شبیه‌سازی شده که در آن همه گونه‌های پرندگان در معرض خطر و تقریباً در معرض انقراض منقرض می‌شوند، کاهش قابل توجهی در تنوع فیزیکی (یا مورفولوژیکی) در میان پرندگان نسبت به سناریوهایی که انقراض‌ها تصادفی است، وجود دارد.

گونه‌های پرنده‌ای که هم از نظر مورفولوژی منحصر به فرد هستند و هم در معرض تهدید هستند، عبارتند از: کریسمس فریگات‌پرنده (Fregata andrewsi) که فقط در جزیره کریسمس لانه می‌سازد، و کرلو ران مویی (Numenius tahitiensis) که هر ساله از مکان‌های تکثیر خود در آلاسکا به جزایر اقیانوس آرام جنوبی مهاجرت می‌کند. .

جارومه علی، دکترای کاندیدای دانشگاه پرینستون گفت: “مطالعه ما نشان می دهد که انقراض ها به احتمال زیاد بخش زیادی از گونه های منحصر به فرد را از درخت پرندگان هرس می کنند. از دست دادن این گونه های منحصر به فرد به معنای از دست دادن نقش های تخصصی آن ها در اکوسیستم ها خواهد بود.

اگر برای حفاظت از گونه های در معرض خطر و جلوگیری از انقراض اقدام نکنیم، عملکرد اکوسیستم ها به طرز چشمگیری مختل خواهد شد.»

در این مطالعه، نویسندگان از مجموعه داده‌ای از اندازه‌گیری‌های جمع‌آوری‌شده از پرندگان زنده و نمونه‌های موزه استفاده کردند که در مجموع ۹۹۴۳ گونه پرنده را شامل می‌شد. اندازه‌گیری‌ها شامل ویژگی‌های فیزیکی مانند اندازه و شکل منقار، طول بال‌ها، دم و پاها بود.

نویسندگان بر اساس وضعیت تهدید فعلی هر گونه در فهرست قرمز IUCN، داده های مورفولوژیکی را با خطر انقراض ترکیب کردند. سپس شبیه‌سازی‌هایی انجام دادند که در صورت انقراض پرندگان در معرض خطر چه اتفاقی می‌افتد.

اگرچه مجموعه داده مورد استفاده در این مطالعه می‌توانست نشان دهد که منحصربه‌فردترین پرندگان نیز به عنوان در معرض خطر در فهرست قرمز طبقه‌بندی شده‌اند، اما نتوانست نشان دهد که منحصربه‌فرد بودن پرندگان با خطر انقراض ارتباط دارد.

جارومه علی گفت: «یک احتمال این است که موجودات بسیار تخصصی کمتر قادر به انطباق با محیط در حال تغییر هستند، در این صورت تأثیرات انسانی ممکن است مستقیماً گونه‌هایی را با غیرعادی‌ترین نقش‌های اکولوژیکی تهدید کند. تحقیقات بیشتری برای بررسی عمیق‌تر ارتباط بین صفات منحصربه‌فرد و خطر انقراض مورد نیاز است.»

مترجم: محمدرضا قشقایی زاده

منبع: scitechdaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا