شیوع آنفولانزای مرغی در اروپا

به گزارش سیناپرس، بر اساس گزارش های رسمی، اروپا در سال جاری بدترین شیوع آنفولانزای پرندگان را طی سال های گذشته تجربه می کند. بر این اساس حداقل ۲۵۰۰ مورد شیوع آنفولانزای پرندگان در بخش های مختلف این قارع شناسایی شده است.

بر اساس گزارش مشترک سازمان ایمنی غذای اروپا و مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های اتحادیه اروپا، این قاره با نوع شدید و شیوع گسترده آنفولانزای مرغی مواجه شده است. داده های این مطالعه مربوط به فاصله زمانی اکتبر ۲۰۲۱ تا سپتامبر ۲۰۲۲ هستند.

بر اساس گزارش های رسمی، مزارعو مراکز مرغداری که به شدت آسیب دیده بودند مجبور شدند تقریباً ۵ میلیون پرنده را از بین ببرند.

آژانس بهداشت اتحادیه اروپا در این رابطه به رسانه های خبری گفت: این تلفات شامل کشتارهای پیشگیرانه جوجه مرغ، اردک و بوقلمون بود. شایان ذکر است که  برای اولین بار، هیچ جدایی بین دو موج اپیدمی این ویروس وجود نداشت زیرا ویروس در فصل تابستان تحت کنترل قرار نگرفت. به گزارش سیناپرس،از سوی دیگر تعداد مزارع آلوده در پاییز امسال ۳۵ درصد بیشتر از بازه زمانی مشابه در سال گذشته بود.

آنفولانزای پرندگان معمولاً از طریق بزاق، مخاط و مدفوع پرندگان آلوده منتشر می شود. هنگامی که این ویروس به چشم، دهان یا بینی انسان وارد شود، وی را آلوده می کند. به همین دلیل افرادی که به ویژه در تماس نزدیک با حیوانات مزرعه کار می کنند در معرض خطر بیشتری جهت ابتلا به آنفولانزای پرندگان هستند.

باید توجه داشت دوره ای که در آن انتقال آنفولانزای مرغی معمولا در کشورهای اروپایی در اوج است بین دسامبر و فوریه (دی تا اسفند) است. کارشناسان گفته اند که اگر اقدامات کاهشی لازم در این زمینه انجام نشود، شیوع این بیماری احتمالاً ادامه خواهد داشت.

به گزارش سیناپرس، به گفته مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری، افرادی که در تماس نزدیک با طیور و پرندگان هستند در خطر کم تا متوسط ابتلا به این ویروس قرار دارند. در اوایل ماه جاری میلادی حدود ۴۰۰ مورد شیوع این ویروس در مزارع ۱۸ کشور اروپایی ثبت شد.

این ویروس همچنین تاکنون بیش از ۶۰۰  بار در پرندگان وحشی، به‌ ویژه اردک ‌ها و قوها شناسایی شده است که ممکن است در گسترش ویروس بین مزرعه‌ ها نقش داشته باشد. مسئولان بهداشتی در این زمینه اقدامات مناسبی را انجام می دهند. آنها در حال حاضر در حال بررسی امکان استفاده از واکسیناسیون برای جلوگیری از انتشار ویروس هستند. مقامات در حال بررسی امکان استفاده از واکسیناسیون برای جلوگیری از انتشار ویروس هستند.

مترجم:  احسان محمدحسینی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا