ورقه های شگفت انگیز هیدروژل برای تمیزکاری مایعات و خون

به گزارش سیناپرس، محققان آمریکایی در یک تحقیق ارزشمند جدید موفق به ساخت ورقه هایی از هیدروژل شده اند که قدرت بسیار بالایی در جذب انواع مایعات داشته و در عین حال از انعطاف پذیری قابل توجهی برخوردارند.

ما برای تمیز کردن سطوح خیس و جمع آوری آب و سایر مایعات ریخته شده روی سطوح، معمولا از حوله های کاغذی و دستمال های پارچه ای استفاده می کنیم. اما محققان در یک کار پژوهشی جدید، موفق به ساخت ورقه های خشکی از هیدروژل شده اند که سه برابر بهتر از موارد ذکرشده فوق در جذب مایعات عمل می کنند.

به طور کلی دو نوع ماده وجود دارد که قادر به جذب مایعات هستند، یکی مواد متخلخل و دیگری هیدروژل ها. مواد متخلخل مانند پارچه و کاغذ، موادی انعطاف پذیر، قابل تا شدن و آسان برای استفاده هستند، اما قدرت جذب مایعات آن ها خیلی بالا نیست.به گزارش سیناپرس،هیدروژل های سوپرجاذب که از پلیمرها که خود شبکه ای از مولکول های بزرگ هستند، ساخته شده اند می توانند تا بیش از 100 برابر وزن خود آب جذب کنند. ایراد این مواد اما آن است که هنگام خشک شدن، به مواد جامد شکننده ای تبدیل شده و به راحتی خرد می شوند.

حالا پژوهشگران دانشگاه مریلند ایالات متحده آمریکا موفق به ساخت نوع جدیدی از ورقه های خشک کن شده اند که دارای ترکیبی از خواص یک حوله کاغذی و هیدروژل ها است.

به گفته مجریان این پژوهش، این اولین هیدروژل است که دارای چنین خصوصیات لمسی و مکانیکی است. ما موفق شدیم ورقه های هیدروژل فوق را به مدت یک سال در شرایط محیطی معمول، نرم و انعطاف پذیر نگه داریم و این موضوع، از ثبات و دوام آن ها حکایت دارد.

آن ها می گویند: یک ورقه هیدروژل ما در مقایسه با یک پد پارچه ای تجاری و یک حوله کاغذی در همان اندازه، سه برابر مایع بیشتری را به خود جذب می کند و هیچ گونه نشتی نیز ندارد.

محققان در آزمایش های خود نشان دادند که این ورقه های جدید هیدروژل در کار با مایعات غلیظی مانند انواع شربت و حتی خون نیز دارای عملکردی عالی هستند. بر این اساس، ورقه های فوق توانستند طی 60 ثانیه، نزدیک به 40 میلی لیتر خون را جذب کنند. این در حالی است که ورقه های گاز استریل دارای جذب 55 درصدی برای این مایع حیاتی غلیظ هستند. ضمن آن که هنگام جابجا شدن، مایعات از آن ها چکه می کند.

این محققان با اشاره به این که در تحقیقات آینده خود به دنبال ساخت ورقه هایی برای جذب روغن ها هستند، می گویند: ورقه های جدید هیدروژل می توانند از آشپزخانه گرفته تا آزمایشگاه و اتاق عمل مورد استفاده گسترده قرار گیرند و در تمیزکردن محیط، کارکردی فوق العاده را از خود بر جای بگذارند.

به گزارش سیناپرس، این یافته های جالب توجه را مجله بین المللی Matter منتشر کرده است.

مترجم:محمدرضا دلفیه