ثروت‌ آفرینی با تکمیل اکوسیستم فناوری امکان‌پذیر می‌شود

معاون فناوری مرکز رشد جهاد دانشگاهی اردبیل گفت: با گذشت تقریبا یک دهه از شکل گیری ادبیات فناوری در استان اردبیل هنوز به آن شکل مطلوب دست نیافته ایم به طوری که انتظار می رود با تزریق حمایت های مادی و معنوی نقایص شبکه فناوری استان برطرف و ماموریت هر مرکز بدرستی مشخص شود تا ثمرات آن در اقتصاد استان قابل لمس باشد.

مهران محمدی، معاون فناوری مرکز رشد جهاد دانشگاهی اردبیل در گفتگو با سیناپرس اردبیل، انتظارات مسئولان را نقش آفرینی اکوسیستم فناوری برای خلق ثروت در استان دانست و گفت: چند سال است که مقام معظم رهبری در تشخیصی هوشمندانه شعار سال را با واژه هایی چون تولید، اشتغال و دانش بنیان به حوزه تولید علمی و فناورانه گره می زنند تا خلق ثروت و بهره برداری از یافته های علمی مورد توجه قرار گیرد بنابراین ثروت آفرینی و توسعه با تکمیل اکوسیستم فناوری امکان پذیر می شود.

وی از آمادگی جهاددانشگاهی استان اردبیل برای قبول ماموریت های موثر خبر داد و افزود: به عنوان نهادی واسطه ای و تسهیل گر می توانیم به حوزه های فناوری، کارآفرینی و تولید استان یاری برسانیم چرا که این موضوع با نگاه توسعه ای مسئولان به ویژه استاندار اردبیل قرابت پرمعنایی دارد.

محمدی ظرفیت بالای جهاددانشگاهی را با دارا بودن پژوهشگاه های ملی یادآور شد و گفت: آمادگی لازم برای بومی سازی دانش فنی و تجربیات ارزنده این مراکز در منطقه وجود دارد که می تواند به حوزه پژوهش و فناوری استان نیز در توسعه اردبیل کمک کند.

معاون فناوری مرکز رشد جهاد دانشگاهی اردبیل افزود: این مرکز قسمتی از اکوسیستم فناوری استان اردبیل است که تلاش می کند در کنار سایر اجزای آن نقش خود را بدرستی ایفا نماید.

معاون فناوری مرکز رشد جهاد دانشگاهی اردبیل با اشاره به فعالیت این مرکز اظهار کرد: در حال حاضر ۱۸ شرکت و ۲ هسته فناور در مرکز رشد جهاد دانشگاهی اردبیل فعال است.

به گفته وی جهاد دانشگاهی در قالب مرکز رشد گیاهان دارویی از سال ۹۳ فعالیت خود را آغاز و در حال حاضر فعالیت خود را با تولید ۳۸ محصول فناورانه ادامه می دهد به طوری که واحدهای فناور مرکز رشد موفق شده اند، نمونه سازی ۳۰مورد محصول را انجام و برای ۴ محصول مجوزهای اولیه در حال نهایی شدن است تا به مرحله تجاری‌سازی برسد.

محمدی در ادامه همچنین فعالیت ۲ شرکت دانش‌بنیان و یک شرکت خلاق را یادآور شد و گفت: مرکز رشد درقالب بسته‌های حمایتی، از این شرکت ها پشتیبانی می کند که ۱۴ مورد ثبت اختراع نیز با استمرار حمایت ها اتفاق افتاده است.

معاون فناوری مرکز رشد جهاد دانشگاهی اردبیل با اشاره به کسب فناوری برتر جهاددانشگاهی کشور توسط واحدهای فناور مرکز رشد اردبیل، اضافه کرد: مرکز رشد فناوری جهاد دانشگاهی به عنوان مجموعه موفق و برتر معرفی شده و حتی در رویداد استارتاپی در ترکیه و لهستان حائز رتبه های اول شده است.

وی افزود: حهاددانشگاهی اردبیل در قالب مرکز نوآوری، شتاب‌دهی کسب و کارهای فناورانه و مرکز رشد گیاهان دارویی از ظرفیت جوانان استفاده کرده و تلاش نموده تا با حمایت های همه جانبه به رشد و اعتلای این مراکز رشد و فناوری کمک کند.

محمدی بسته‌های حمایتی از مراکز رشد، نوآوری و شتاب‌دهی را یادآور شد و اظهار کرد: اولین حمایت ها به صورت کمک‌های بلاعوض است که در طول استقرار شرکت‌ها خدمات حمایتی مالی ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: تمام خدمات اعم از برگزاری کارگاه‌های آموزشی، مشاوره ها، استفاده از امکانات، بازدید و برگزاری نمایشگاه و چاپ مقالات رایگان بوده و تا سقف ۱۵ میلیون تومان برای جبران هزینه‌ها، تسهیلات کم بهره بانکی و تا سقف ۵۰ میلیون سایر تسهیلات بانکی در اختیار فعالان این حوزه قرار می‌گیرد تا بتوانند خوذد را از مراحل اولیه ارتقاء داده و سطح فناوری خود را بالا ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا