مطالعه چگونگی افزایش عمر انسان به کمک ژنتیک

محققان و پژوهشگران امریکایی اعلام کردند که قادر به پیدا کردن دستور العمل های ژنتیکی همسو با طول عمر بالا هستند. بر اساس مطالعات انجام شده توسط این پژوهشگران در حال حاضر در جهان 74 نفر دارای سن 110 سال یا بالاتر از آن هستند که از این تعداد 22 نفر در ایالات متحده امریکا زندگی می کنند.  در اصطلاح به این افراد خاص صد ساله یا supercentenarian گفته می شود.

در همین رابطه هینکو گیرمان پژوهشگر دانشگاه استنفورد واقع در ایالت کالیفرنیای امریکا و همکارانش در مطالعات جدیدی که انجام داده اند به مطالعه ساختار ژنتیکی  هفده نفر با سن بالای 110 سال پرداختند تا بر این اساس  بتوانند توجیه ژنتیکی زمینه طول عمر بالا را در انسان کشف کنند. قابل ذکر است که ژنوم انسان همه ماده ژنتیکی یک فرد است که در اصل محتوای ژنتیکی یاخته آن فرد بوده و  شامل دی‌ان‌ای هسته، کلروپلاست و میتوکندری است و می توان گفت ژنوم دستورالعمل‌های ارثی برای ساخت، پیشبرد و نگهداری یک موجود زنده را در خود دارد.

بنا به تحقیقات این پژوهشگران ، به احتمال زیاد بدن این افراد با طول عمر بالای 110 سال به زیاد کردن و یا ترویج ژن مخصوص طول عمر می پردازد اما به نظر می رسد هنوز منبع و سرچشمه عمر طولانی تا کنون دور از دسترس دانشمندان مانده است .

این پژوهشگران هیچ مدرکی را برای نوع پروتئین تغییرپذیر کمیاب منفرد (a single rare protein-altering variant) و یا انواع پروتئین های تغییرپذیر ژن پروش داده شده (a gene harboring different rare protein altering variants) در افراد بالای 110 سال نسبت به ژنوم های کنترل، پیدا نکردند. آن ها می گویند ، تجزیه و تحلیل های ما نشان می دهد که این مساله به شدت بعید است که انواع پروتئین های تغییرپذیر کمیاب ژن پروش داده شده منفرد در افراد  دارای عمر بیش از صد سال بدون هیچ کنترلی به اشتراک گذاشته شود.

به نظر می رسد انتخاب شیوه زندگی همچون اجتناب ازسیگار کشیدن، عدم مصرف الکل، ورزش، و یا پیروی از رژیم غذایی سالم برای سلامت نگاه داشتن بدن، در کسانی که می خواهند این سن و دوره را تجربه کنند، دلیل کافی برای رسیدن به آن نخواهد بود. البته قطعا داشتن سبک زندگی سالم ، شانس رخ دادن بیماری ها و مسایل پیش بینی نشده که سبب مرگ های ناگهانی و زودرس می شود را کم می کند اما داشتن عمر بسیار طولانی دارای دلایل پیچیده تری است که بخش مهمی از آن به ژنتیک افراد بستگی دارد.

این تعجب آور نیست که یک صفت بسیار پیچیده مانند طول عمر توسط یک ژن منفرد روشن نشده باشد؛ اما با این حال پژوهشگران یک نوع ژن وابسته به وضعیت قلبی را در یک  فرد بالای 110 ساله پیدا کردند که اثر کم  بر سلامت فرد بالای 110 ساله و یا حتا می توان گفت هیچ اثری بر آن نداشته است و این مساله شگفتی آنان را برانگیخته است.

پژوهش های انجام شده با دسترسی آزاد و نامحدود اینترنتی، در ژورنال تخصصی PLOS ONE به چاپ رسیده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.