حلقه مصری با تصویر «خدای سرگرمی» در دفینه باستانی کشف شد

یک دفینه مرموز از مصر باستان حاوی جواهرات طلا، از جمله سه حلقه، یکی از آنها بِس، خدای سرگرمی، و یک گردنبند است.

به گزارش سیناپرس همدان، وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر اعلام کرد، باستان شناسان در مصر جواهرات طلایی خیره کننده از جمله حلقه ای را که “خدای سرگرمی” را نشان می دهد، در دفینه ای که بیش از 3300 سال قدمت دارد، کشف کرده اند.

این دفینه در بخش شمالی شهر باستانی آختاتن (عمارنای امروزی) در حدود 186 مایلی (300 کیلومتری) جنوب قاهره واقع شده است. این شهر توسط فرعون آخناتون (حکومت حدوداً 1353 قبل از میلاد تا 1336 قبل از میلاد) ساخته شده است که سعی در تغییر مذهب شرک آمیز مصر با تمرکز آن بر پرستش آتن، خدای خورشید دارد. او پایتخت مصر را از تبس در اقصر امروزی به شهر صحرایی تازه ساخته آختاتن منتقل کرد. در نهایت اصلاحات مذهبی آخناتون توسط پسرش توت عنخ آمون لغو شد و شهر جدید مدتی پس از مرگ آخناتون متروک شد.

وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر در بیانیه ای گفت که جواهرات اخیراً کشف شده شامل سه حلقه است. در این بیانیه آمده است که یکی از آنها تصویری از بِس که به عنوان “خدای سرگرمی” شناخته می شد، حکاکی شده است. تصاویر باستانی بِس اغلب در مصر یافت می شود. جورج هارت که مصر شناس موزه بریتانیا بود، در کتاب خود با عنوان «فرهنگ لغت خدایان و الهه های مصری راتلج» می نویسد: این خدا به صورت کوتوله ای که علاوه بر نواختن موسیقی و تفریح، از زنان باردار نیز محافظت می کرد شناخته می شده است. (راتلج، 2005).

در این بیانیه آمده است که حلقه دیگری حاوی کتیبه ای به خط هیروگلیف مصری با نام “Sat I Plant Tawi” است که به معنای “بانوی زمین” است. معلوم نیست این زن کیست. یک گردنبند طلا نیز همراه با دفینه پیدا شد.

مشخص نیست این دفینه برای چه کسی است، چرا این جواهرات با آنها دفن شده است یا اینکه آیا این دفینه در گورستان یا مکان دیگری در شمال شهر پیدا شده است. آنا استیونز، دستیار مدیر کاوش‌های پروژه آمارنا و مدرس مرکز فرهنگ‌های باستانی دانشگاه موناش استرالیا، گفت: کاوش‌ها در آمارنا ادامه دارد و جزئیات این یافته‌ها به زودی منتشر خواهد شد. او افزود که تیم او تا چند ماه دیگر یافته های خود را منتشر خواهد کرد و سپس اطلاعات بیشتری در اختیار خواهد داشت.

منبع: livescience

مترجم: کیانوش کرمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا