استفاده از ضایعات غذاها برای درمان سرطان ها

هرساله حدود ۱٫۳ میلیارد تن از غذای تولید شده برای مصرف انسان‌ها در سرتاسر جهان دورریز می‌شود. ۱٫۳ میلیارد تن، بار سنگینی بر دوش محیط‌زیست است. اما چه می‌شود اگر بتوانیم از این ضایعات مواد غذایی استفاده کرده و آنها را به محصولاتی با فواید بهداشتی و سلامتی تبدیل نماییم؟ ما در مورد ضایعاتی که به محل دفن زباله‌ها فرستاده می‌شوند و یا آنهایی که به غذای حیوانات یا کمپوست تبدیل می‌شوند صحبت نمی‌کنیم، بلکه صحبت ما پیرامون درمان بیماری‌های شایع در سطح جهان است. چه می‌شود اگر پوست پرتغال نقش یک ابزار مفید برای پیشگیری از سرطان پروستات را ایفا کند؟ یا اگر مشخص شود که می‌توان از خون صدف آبالون برای درمان تبخال استفاده کرد؟ و یا اینکه از برگ گوجه‌فرنگی گیلاسی برای تأخیر شروع آلزایمر استفاده شود؟

درمان سرطان  و آلزایمر با ضایعات غذاها چطور

اینها صرفاً برخی از احتمالات حاصل از تحقیقاتی است که توسط دانشگاه سیدنی در زمینه ضایعات مواد غذایی در دست انجام است. فریبا دهقانی مدیر مرکز آموزش فرآوری غذایی شورای تحقیقات استرالیا می‌گوید:

«ما بیشتر از اینکه به دنبال ضایعات مواد غذایی در خانوارها باشیم، به دنبال ضایعات فرآوری مواد غذایی هستیم.»

دهقانی تیم کوچکی از محققین را رهبری می‌کند که به دنبال راه‌هایی هستند تا از ضایعات بخش چند میلیون دلاری فرآوری غذا برای درمان سرطان و مقابله با آن استفاده کنند. طبق گزارش سازمان خوار و بار جهانی (فائو) ضایعات غذا در هر دسته از مواد غذایی به شرح ذیل است:

  • ۴۵ درصد از میوه و سبزیجات
  • ۳۵ درصد از ماهی‌ها و غذاهای دریایی
  • ۳۰ درصد از غلات
  • ۲۰ درصد از محصولات لبنی
  • ۲۰ درصد از گوشت
درمان سرطان با استفاده از ضایعات غذاها - فردانما - آینده صنعت پزشکی ۲

فریبا دهقانی مدیر مرکز آموزش فرآوری غذایی شورای تحقیقات استرالیا – سمت چپ

آیا پرتغال می‌تواند مانع سرطان شود؟

پوست پرتغال و سایر انواع مرکبات حاوی ماده ضدسرطان است. مؤسسه ملی سرطان استرالیا می‌گوید که مرکبات یک بسته کامل از انواع مواد پیشگیری کننده از سرطان هستند. چه چیزی در پرتغال و سایر انوع مرکبات وجود دارد که آنها را به یک ماده غذایی بالقوه ضدسرطان تبدیل می‌کند؟ دانشمندان کشف کرده‌اند که این میوه‌ها حاوی فایتونیوتریشنت (ماده‌ای در برخی از گیاهان که به نظر می‌رسد برای سلامت مفید بوده و از بیماری جلوگیری می‌کند.) هستند. فایتونیوتریشنت که به نام لیمونن نیز شناخته می‌شود در روغن پوست پرتغال وجود دارد. لیمونن سیستم آنزیمی سم‌زدایی آنتی‌اکسیدان ما را تحریک کرده- سیستم آنزیمی و هورمونی ما را پاک کرده- و از شروع سرطان جلوگیری می‌کند. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که لیمونن حاصل از پوست پرتغال می‌تواند سلول‌های عامل سرطان پروستات را کاهش دهند. انواع پرتغال، لیموشیرین و لیموترش مقادیر قابل توجهی لیمونن در پوست خود و مقادیر کمتری در پالپ خود دارند.

درمان سرطان با استفاده از ضایعات غذاها - فردانما - آینده صنعت پزشکی

آیا خون صدف آبالان می‌تواند تبخال را درمان کند؟

ژاپنی‌ها از خون صدف آبالان به خاطر آثار ضدویروسی آن استفاده می‌کنند. آبالان گروهی از حلزون‌های دریایی خوراکی در سایزهای کوچک و بزرگ هستند. دانشمندان شواهدی یافته‌اند که نشان می‌دهد خواص ضدویروسی خون آبالان می‌تواند از ورود ویروس تبخال به درون سلول‌ها جلوگیری کند. محققیان دانشگاه سیدنی به نتایج امیدبخشی در زمینه درمان مؤثر تبخال به کمک پروتئین حاصل از خون آبالان دست یافته‌اند. مرحله بعد ساخت داروهایی است که اثرات این پروتئین طبیعی را شبیه‌سازی می‌کند.

درمان سرطان با استفاده از ضایعات غذاها - فردانما - آینده صنعت پزشکی ۳

آیا برگ گوجه‌فرنگی گیلاسی آلزایمر را درمان می‌کند؟

دهقانی با شرکتی در بخش فرآوری مواد غذایی روبرو شده بود که مشکلاتی در خصوص برگ‌های گوجه‌فرنگی گیلاسی که به عنوان ضایعات دور انداخته شده بودند داشت. با توجه به تحقیقاتی که در آزمایشگاه او انجام گرفته بود، ضایعات مزارع گوجه‌فرنگی حاوی ترکیبی هستند که می‌تواند برای کاهش روند رشد بیماری آلزایمر- یکی از بیماری‌هایی که جمعیت سالخورده جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد- مورد استفاده قرار گیرد. اگرچه این تحقیقات هنوز ارائه دهنده یک روش درمان نیستند اما می‌توانند تا حد زیادی روند رشد بیماری را کاهش داده و به طرز چشمگیری کیفیت زندگی افراد سالخورده را بهبود بخشند.

درمان سرطان با استفاده از ضایعات غذاها - فردانما - آینده صنعت پزشکی ۵

به گزارش فردانما،امروزه صنایع فراوری مواد غذایی نهایت تلاش خود را به عمل می‌آورند تا رویکردهای نوآورانه برای فرآوری پایدار و بهینه مواد غذایی ارائه نمایند که آثار زیانبار زیست‌محیطی کمتری داشته باشد. اگرچه این مطالعات هم‌اکنون وارد فاز آزمایشات بالینی خواهند شد و تا زمان تولیدی تجاری داروها سالیان متمادی راه در پیش است، اما این تحقیقات یک راه روشن و امیدبخش پیش روی ما قرار داده تا به جای سپردن ضایعات مواد غذایی به مراکز دفن زباله و یا تبدیل کردن آنها به کود، از آنها برای درمان و بهبود بیماری‌ها استفاده کنیم. آینده قطعاً امیدبخش است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا