کمبود ویتامین دی به مینای دندان اسیب می رساند

تیمی از پژوهشگران کانادائی موفق به ابداع روش جدیدی شده اند که با کمک آن می توان به بررسی دقیق تر نشانه های کمبود ویتامین دی در بدن و تاثیر آن بر دندان ها پرداخت. در این مطالعات بقایای دندان های کشف شده گروهی از ساکنان مناطق روستائی در استان کبک کشور کانادا که در فاصله زمانی سال های 1700 تا 1800 میلادی زندگی می کرده اند، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.

به گفته پژوهشگران وجود منابع کافی از ویتامین دی  در بدن انسان به ویژه در دوران پیش از تولد و در هنگام شکل گیری اندام و بافت های بدن، نقش مهمی در شکل گیری مینای دندان ها دارد. در این روش جدید، مینای دندان موارد مورد مطالعه از نظر وجود موارد غیر عادی بررسی شده و در صورت کمبود ویتامین دی می توان اثرات آن را بر مینای دندان مشاهده کرد.

به گفته پژوهشگران وجود منابع کافی از ویتامین دی  در بدن انسان به ویژه در دوران پیش از تولد و در هنگام شکل گیری اندام و بافت های بدن، نقش مهمی در شکل گیری مینای دندان ها دارد. در این روش جدید، مینای دندان موارد مورد مطالعه از نظر وجود موارد غیر عادی بررسی شده و در صورت کمبود ویتامین دی می توان اثرات آن را بر مینای دندان مشاهده کرد. این ویتامین از طریق نور آفتاب یا منابع غذائی وارد بدن انسان شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

در همین رابطه لوری دی اورتنزیو از پژوهشگران دانشگاه مک مستر کانادا که در این پژوهش ها مشارکت داشته اعلام کرد: در این روش جدید ما قادر به شناسائی ارتباط دقیق بین نقص های موجود در مینای دندان و سن افراد بوده و می توانیم به مطالعه تاثیر کمبود ویتامین دی در آن ها بپردازیم.

گفتنی است در این مطالعات، نمونه های دندان انسان های مدرن نیز مورد مطالعه قرار گرفته و با نمونه های باستانی مقایسه شد. آسیب های موجود در مینای دندان ها مطالعه شده نشان می دهد که نقص ویتامین دی و کمبود آن در بدن انسان علاوه بر ایجاد مشکلاتی از قبیل نرمی استخوان می تواند عوارض جبران ناپذیری در ساختار مینای دندان ها گذاشته و سبب بروز عوارض دندانی شود.

منبع: archaeology

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا