ساخت لوازم آرایش ضد باکتری به کمک طبیعت

محققان اسپانیایی در مطالعات جدید خود روش نوآورانه ای برای ایجاد یک رژ لب ضد میکروبی با عصاره گیاه کرن بری یا توت خرس ایجاد کرده اند.

به گزارش سیناپرس، تیمی از محققین اسپانیایی گزارش دادند که توانستند کلنی های میکروارگانیسم ها را در نمونه هایی که حاوی عصاره کرن بری اضافه شده به پایه ماده تشکیل دهنده رژلب بودند، کاهش دهند. تحقیقات آنها توسط دانشگاه کاتولیک والنسیا سنت وینسنت و وزارت علوم و نوآوری اسپانیا حمایت شد.

میوه کرن بری دارای طعمی ترش بوده و ظاهری شبیه به ذغال اخته دارد و در شمال اروپا و کانادا یافت می شود.

محققان این تیم مطالعاتی در رابطه با انگیزه خود برای تولید این لوازم آرایش ضد باکتری گفتند: همه‌گیری کرونا رقابتی را برای یافتن موادی که می ‌تواند به محدود کردن یا جلوگیری از گسترش عوامل بیماری زا کمک کند سرعت بخشیده است، در حالی که عفونت‌های باکتری‌ ها و قارچ ‌های مقاوم به چند دارو اکنون به یک تهدید جدی برای سلامت عمومی تبدیل شده ‌اند. در این مطالعه، ما یک رژ لب جدید مبتنی بر مواد زیستی حاوی عصاره کرن بری، تولید کردیم که می ‌تواند طیف وسیعی از میکروارگانیسم‌ ها را غیرفعال کند.

به گزارش سیناپرس، این مطالعه نشان داد که رشد کلنی قارچ ها و باکتری ها در نمونه های آزمایشی که حاوی عصاره این میوه بودند تا حد زیادی کاهش یافت. رژ لب ضد میکروبی پیشنهادی شکل جدیدی از محافظت در برابر طیف وسیعی از میکروارگانیسم ‌ها، از جمله ویروس‌ های پوشش‌ دار و بدون پوشش، باکتری ‌ها و قارچ‌ ها را ارائه می ‌کند.

مترجم: رقیه رضایی