کوپن یا یارانه کدام یک ؟

به گزارش سیناپرس، پس از آنکه دولت و مجلس توافق کردند که ارز ترجیحی حذف گردد، مجلس شورای اسلامی با تصویب قانونی دولت را مکلف کرد، از طریق اجرای سیستم کالابرگ در کشور، از اقشار آسیب پذیر حمایت نمایید. پس از اجرای طرح حذف ترجیحی، تورم نقطه به نقطه ماهانه در خرداد ماه سال جاری به یکباره از 2 درصد به 12 درصد رسید و با افزایش قیمت کالاها موجی از تورم ایجاد شد. با این همه طرح توزیع کالا برگ به عنوان طرح پشتیبان پروژه اقتصادی حذف ارز ترجیحی به اجرا در نیامد.

دولت مهیا نبودن زیرساخت ها را علت تاخیر در تویع کالابرگ یا کوپن اعلام کرد. سرانجام  توزیع الکترونیکی کالابرگ در شهرستان گرمسار به صورت آزمایشی از سوی دولت اجرا و مورد ارزیابی قرار گرفت.

خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در آن مقطع اعلام کرد: پس از ارزیابی نتایج این آزمایش، طرح سراسری کالابرگ اجرایی خواهد شد، وی منابع مورد نیاز برای اجرای این طرح را 28 هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

پس از پیگیری های مجلس شورای اسلامی، در نهایت وزیر رفاه، کار و تعاون اجتماعی در جمع خبرنگاران دولت از کالابرگ الکترونیکی رونمایی کرد. بر اساس جزئیات اظهارات این عضو کابینه، حساب یارانه مردم زودتر از موعد شارژ خواهد شد و مردم می توانند میان خرید کالا با استفاده از این اعتبار یا دریافت نقدی یارانه در انتهای ماه، یکی را برگزینند.

ابوالقاسم حکیمی پور اقتصاد دان و فارغ التحصیل دانشگاه دولتی کالیفرنیا در پاسخ به سوال خبرنگار سینا پرس در مورد مزایا و معایب این طرح، گفت: در اقتصاد ما به دلیل برخی مبانی نظری و فقهی که در تقابل با دیدگاه های علمی قرار گرفته است، در مورد بسیاری از مسائل اساسی از جمله سیستم رفاه اجتماعی، اختلاف نظر وجود دارد. ما در کشور شاهد دو نوع فقر مطلق و فقر نسبی هستیم، در اقتصاد، فقیر مطلق به زبان ساده به فردی اطلاق می شود که تنها قادر به تامین حداقلی خورد و خوراک است و از تامین هزینه های بهداشتی عاجز است، فرد دچار فقر مطلق برای مثال، سال به سال توان خرید پوشاک را ندارد و یا آنکه از مسافرت تفریحی محروم است و در تامین مسکن نیز با مشکل بسیاری مواجه است. بر اساس آمارهای رسمی در خوش بینانه ترین حالت، قریب 20 تا 24 میلیون فقیر مطلق در کشور وجود دارند.

وی افزود: این قشر و همچنین دهک های درآمدی دچار فقر نسبی به نوعی از پشتیبانی و سیستم رفاه اجتماعی نیاز دارند. در ابتدای انقلاب سیستم کوپنیسم پیاده سازی شد، در آن زمان به ما طعنه می زدند که این سیستم مارکسیستی است، چون کشورهای کمونیستی نیز از کوپن استفاده می کردند، اما همان کوپن تا حدی توانست برخی اقشار را تحت پوشش قرار دهد. هر چند سیستم مبتنی بر کالابرگ یا کوپن، معایب پرشماری نیز داشت. در همان مقطع در سیستم واردات، توزیع و پخش کالاهای کوپنی فساد قابل توجهی ایجاد شد.

این استاد تمام دانشگاه علامه در ادامه اظهار کرد: همچنین در برخی اوقات مردم کالابرگ در دست داشتند، اما به دلیل سوء مدیریت ها، کالای برای توزیع میان مردم وجود نداشت. یا صاحبان فروشگاه های منتخب تنها 50 درصد کالا را به دارندگان کالا برگ تحویل می دانند و نیمی دیگر را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند. بدیهی است که ما باید از این تجربه درس بگیریم، اگر قرار است، همان تجربه تکرار شود، نباید مجدداً همان اشتباهات را مرتکب شد. نمی توان کتمان کرد که فساد اداری در حال حاضر هم وجود دارد، بنابراین اگر آقایان مسئول بر اجرای این طرح اصرار دارند، باید گلوگاه های فساد را مشخص کنند. همچنین سیستمی هوشمند برای توزیع پیوسته کالا ایجاد شود، تا در اثر کمبود کالا، چالش های اجتماعی به وجود نیایید، به عنوان مثال در تهران 500 فروشگاه منتخب معرفی و کالاهای اساسی این فروشگاه ها به صورت پیوسته تامین گردد.

وی باید تاکید بر تحقق عدالت اجتماعی در قالب چنین طرح های بیان کرد: بسیار مهم است که کالابرگ در دست افراد نیازمند باشد، یک طرح ملی با چنین مختصاتی نیازمند یک ساختار بروکراتیک منسجم است که برای پشتیبانی از آن باید ایجاد شود.

گزارش:هیرش سعیدیان

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا