گردشگر خارجی، منبعی ارزشمند برای کاهش فقر

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران کشور در یک مطالعه پژوهشی به اهمیت توسعه گردشگری و ورود گسترده گردشگران خارجی به کشور و تاثیر آن بر رفع و یا دست کم کاهش فقر در کشور تاکید کرده اند.

کاهش فقر، همواره یکی از اصلی ترین دغدغه های سیاست گذاران بوده و بدین سبب مطالعات مختلفی در راستای نحوه کاهش فقر در کشورها به انجام رسیده و در اغلب کشورهای در حال توسعه، رشد اقتصادی به عنوان راه حل اصلی برای آن پیشنهاد شده است. در این خصوص، راهکارهای متعددی در سطوح جهانی بررسی و آزمایش شده اند که الگو گرفتن از آن ها می تواند در کشورهایی نظیر ایران نیز مثمر ثمر باشد.

به گفته محققان و صاحب نظران، در سال های اخیر، گردشگری به عنوان یک سیاست رشد غیرمتوازن در دستیابی به رشد بالا در کشورهای فقیر مطرح شده و توجه فراوانی به این صنعت به عنوان یک استراتژی کاهش فقر شده است. به اعتقاد بسیاری از محققان، صنعت گردشگری، این پتانسیل را دارد که با گسترش منابع درآمدی کشور، گامی موثر را در جهت کاهش فقر در مناطق مختلف بردارد.

در همین زمینه، یکی از پژوهشگران دانشگاه الزهرای تهران اقدام به انجام پژوهشی کرده است که در آن، تاثیرات توسعه بخش گردشگری خارجی بر فقر در کشور ایران مورد ارزیابی علمی قرار گرفته است.

در این مطالعه، اثربخشی گردشگری خارجی بر شاخص‌های سه‌گانه فقر شامل فقرسرشمار، شکاف فقر و شاخصی به نام شاخص FGT مورد بررسی قرار گرفته است.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهند که ورود گردشگر خارجی از کانال رشد تولید، موجب کاهش فقر در ایران می‌شود و تاثیرات مهمی را در این خصوص برجای می گذارد.

به گفته فاطمه بزازان، دانشیار و محقق گروه اقتصاد دانشگاه الزهرای تهران، اثر کاهش فقر گردشگری خارجی بر خانوارهای روستایی بیشتر از خانوارهای شهری است. همچنین بالاترین سهم در کاهش فقر خانوارهای شهری و روستایی براساس شاخص‌های سه‌گانه فقر به ترتیب در بخش کشاورزی، هتل و رستوران و صنعت و ساخت و حمل‌ونقل دیده می شود.

این محقق می افزاید: پایین‌ترین سهم نیز مربوط به بخش‌های فعالیت‌های مالی، بیمه و آموزش است. بنابراین، هرگونه اقدام در راستای توسعه گردشگری دستاورد اجتماعی- اقتصادی مناسبی ارزیابی می‌‌‌‌شود.

بر اساس نتایج این تحقیق، در صورتی که بستر ورود گردشگران خارجی به ایران هموارتر شود، در آن صورت فقر کاهش واضحی خواهد یافت.

به اعتقاد بزازان، ورود گردشگران بیشتر با توجه به جاذبه های متنوع گردشگری در ایران اعم از گردشگری پزشکی، مذهبی، آثار باستانی، طبیعا متنوع و بسیاری جاذبه های دیگر، آثار اقتصادی مثبت بیشتری را ایجاد می کند.

به گزارش سیناپرس، هرچند گسترش گردشگری در ایران با چالش های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جدی مواجه است، نتایج این مطالعه که در فصلنامه پژوهش‌های اقتصادی ایران وابسته به دانشگاه علامه طباطبائی منتشر شده اند، توانسته است یکی از اثرات اقتصادی مثبت آن را مورد سنجش قرار داده و نهادهای تصمیم گیرنده را به اقدام موثر در این خصوص تشویق کند.

گزارش: محمدرضا دلفیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا