وعده رجیستری مسافری برای آیفون 14 فریب است

مهدی عبقری دبیر انجمن وارد کنندگان موبایل ایران گفت: در حال حاضر اگر بخواهیم یک نمای کلی از وضعیت کلی بازار موبایل در کشور ترسیم کینم، باید گفت که با توجه به عرضه ارز نیمایی برای تمامی وارد کنندگان تلفن همراه برای کالاهای زیر 600 دلار، شرایط بازار به صورت کلی باثبات است.

وی در گفتکو با سیناپرس تصریح کرد: خوشبختانه تخصیص ارز نیمایی در دوره اخیر بسیار متناسب و سنجیده بوده است و ما شاهد مدیریت خوبی در این حوزه هستیم، با توجه به اینکه شرکت های وارد کننده تلفن همراه ارز نیمایی به آنها تعلق گرفته است، هیچ گونه افزایش قیمتی در بازار نداریم و شاهد عرضه و وفور کامل موبایل در بازار هستیم.

واردات موبایل با دلار 27 هزار تومانی

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری سیناپرس، در مورد سطح رضایت شرکت های وارد کننده اظهار کرد: شرکت های وارد کننده ارز نیمایی با قیمت 27 تا 28 هزار تومان دریافت می کنند، چرا نباید راضی باشند. اگر قیمت تلفن همراه زیر 600 دلار باشد ، وارد کننده می تواند ارز نیمایی با همین نرخ 27_28 هزار تومان دریافت کند. اما اگر قیمت تلفن همراه در مبدا بالای 600 دلار باشد، به آن ارز حاصل از صادرات تعلق می گیرد که نرخی بالاتر از نرخ ارز نیمایی است. در واقع شرکت وارد کننده موبایل برای واردات موبایل بالای 600 دلار باید کالایی را صادر کند و ارز حاصل از صادرات را به واردات این نوع از تلفن همراه اختصاص دهد، همچنین می تواند از ارز حاصل از صادرات یک شرکت دیگر هم استفاده کند. یعنی دیگری محصولی را صادر کند و ارز حاصل از صادرات آن محصول به واردات موبایل توسط این شرکت تخصیص یابد.

عبقری در توضیح مساله آیفون 14،  عنوان کرد: در خصوص آیفون 14 معتقدم ما نباید طبقه بندی انجام دهیم و برند خاصی را به صورت  خاص و بی جهت برجسته سازی کنیم و در نهایت روی آن حساسیت بیجا ایجاد کنیم، در برندهای دیگر هم مانند سامسونگ و برند شیائومی مواردی داشتیم که بنا به مقررات داخلی ورود آنها در برهه ای ممنوع بوده است.

وی افزود: وارد کننده برای واردات کالا باید پارامترهایی را رعایت کند و برخی تاییدیه ها را اخذ کند، آیفون 14 هنوز موفق به اخذ این تاییدیه ها نشده، اما دیگر مدل های آیفون نیز این تاییدیه را دریافت کرده اند.

وی تاکید کرد: هر کشوری قوانینی دارد. هفته گذشته در برزیل کل تلفن های همراه جدید آیفون از بازار جمع آوری شد و دولت اجازه عرضه نداد، چون شارژر اصلی یا سَری اصلی شارژر داخل جعبه ها وجود نداشت.

ممنوعیت ورود شیائومی و سامسونگ

دبیر انجمن وارد کنندگان موبایل ایران، در ادامه بیان کرد: یک عده فرصت طلب و سود جو عملاً در حال موج سواری روی شایعات عجیب و غریب در مورد آیفون 14 هستند. آیفون 14 اگر به صورت مسافری آمده باشد باید در گمرک مسافری اظهار شده باشد، اگر کسی کالا را در گمرک اظهار و کد گرفته باشد، موبایل او تا این لحظه بعد از 2 ماه و نیم قطع نشده است، این افراد منتفع هم شده اند، چون به جای پرداخت قریب 10 تا 15 میلیون تومان حق رجیستری، رجیستر موبایل آیفون 14 آنها ماه به ماه تمدید شده است. البته کالای مسافری اساساً کالای تجاری نیست. در این بین یک سری موبایل آیفون 14 به صورت قاچاق و به بهانه کالای مسافری بدون دریافت کد وارد شده است، برخی فروشندگان هم با فرصت طلبی این محصولات را به فروش می رسانند، به این امید که بعداً آنها را با کد مسافری رجیستر نمایند. در حالی که سیستم مسافری دیگر این امکان را نمی دهد، زیرا شما باید به عنوان مسافر به محض آنکه گیت ورودی را رد کردید، باید کالای مسافری را اظهار کنید و کد دریافت نمایید، به همین خاطر، مردم باید مواظب این سودجویانی که آیفون 14 را با وعده رجیستری مسافری در آتیه می فروشند، باشند.

این مسئول صنفی همچنین گفت: سازمان تنظیم مقررات ما برخی استانداردها را اعمال می کند، مثلاً برخی مدل های سری M سامسونگ که البته مشتری و خواهانی نیز در ایران ندارد، موفق نشده است تاییدیه واردات بگیرد. ورود چند مدل شیائومی نیز به دلیل فعال نبودن تماس اضطراری آنها، تا ماه ها به کشور ممنوع بود، ولی چون آیفون 14 تک محصول است، توجه ها به بحث رجیستری آن بیشتر است.

گزارش:هیرش سعیدیان

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا