آیا سلامت روده بر پوست تأثیر می گذارد؟

به گزارش سیناپرس همدان، در یک نگاه، پوست و دستگاه گوارش ما ممکن است دو بخش مجزا به نظر برسند. با این حال، شواهدی در حال افزایش است که نشان می دهد ارتباطی بین این دو وجود دارد که اغلب به عنوان “محور روده- پوست” از آن یاد می شود. در واقع، برخی از دانشمندان پیشنهاد می کنند که یک میکروبیوم روده نامتعادل، یا اجتماع میکروب ها در دستگاه گوارش، می تواند با اختلالات پوستی مانند پسوریازیس و اگزما مرتبط باشد.

دکتر بروک جفی، یکی از اعضای آکادمی پوست آمریکا، گفت: ما واقعاً در حال ورود به عصر جدیدی در پزشکی هستیم، زیرا شروع به رمزگشایی رابطه بین سلامت روده و بیماری می کنیم. درماتولوژی روز به روز پیشرفت کرده است و مشخص کرده که بین برخی شرایط و غذاها رابطه ای وجود دارد. اما این یک ایده نسبتاً جدید است. فقط 10 سال پیش، به ما آموختند که هر رابطه بین غذا و شرایط پوستی در بهترین حالت حداقل است. من معتقدم که طی چند سال آینده شاهد تغییری در رویکرد درمان بیماری‌های التهابی مزمن پوست، با تمرکز بر سلامت روده خواهیم بود.

بنابراین سلامت روده دقیقاً چگونه بر پوست تأثیر می گذارد؟ در اینجا به مواردی کی پردازیم که علم تاکنون در مورد به اصطلاح محور روده- پوست به ما می گوید.

ارتباط روده و پوست چگونه است؟

بر اساس بررسی که در سال 2021 در مجله  Clinics in Dermatology منتشر شده، محور روده-پوست به تبادل مداوم سیگنال ها بین پوست و روده اشاره دارد. این ارتباط اغلب به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از یک شبکه بسیار بزرگتر شناخته می شود که به عنوان محور روده-مغز-پوست شناخته می شود که توسط مجموعه ای از مولکول های سیگنالینگ و فعالیت میکروب های روده ما تنظیم می شود.

جفی گفت: وقتی میکروبیوم روده شما از تعادل خارج می شود، سلول های روده به درستی کار نمی کنند که به مولکول های پیش التهابی اجازه می دهد فرار کرده و وارد جریان خون شوند. این مولکول‌ها به پوست می‌رسند و در آنجا التهاب ایجاد می‌کنند که باعث تسریع پیری یا بیشتر شدن روزاسه، آکنه، اگزما و پسوریازیس می‌شود.

دیس بیوز یا «عدم تعادل روده» زمانی اتفاق می‌افتد که روده شما باکتری «خوب» کافی برای رشد ندارد و در عوض دارای سطوح بالاتری از باکتری‌های «بد» است که می‌توانند باعث ایجاد مواردی مانند التهاب شوند. همه انسان ها یک میکروبیوم منحصر به فرد دارند، بنابراین این عدم تعادل می تواند برای هر یک از ما متفاوت به نظر برسد.

به گفته دکتر پاتریشیا فاریس، متخصص پوست و استادیار بالینی در دانشکده پزشکی دانشگاه تولین، لوئیزیانا، مکانیسم‌های دیگری نیز ممکن است در کار باشند.

او گفت: هنگامی که عدم تعادل باکتریایی در روده وجود دارد، سلول‌های ایمنی خاصی فعال می‌شوند و الگویی از التهاب سیستمیک مزمن ایجاد می‌کنند که می‌تواند همه اندام‌ها از جمله پوست را تحت تأثیر قرار دهد. یک جزء غدد درون ریز در محور روده-پوست وجود دارد. برخی از باکتری های روده می توانند انتقال دهنده های عصبی یا پیام رسان های شیمیایی تولید کنند که می توانند چرخه خارش و خراش را که در برخی از اختلالات پوستی دیده می شود، ایجاد کنند.

برخی از مطالعات همچنین نشان می‌دهند که محور روده-پوست ممکن است یک عامل اتفاقی در آلرژی‌های غذایی، رینیت آلرژیک و آسم باشد، همانطور که در بررسی سال 2021 در مجله Current Opinion in Gastroenterology توضیح داده شد. و در بررسی سال 2022 منتشر شده در مجله بین المللی علوم مولکولی، محققان خاطرنشان کردند که باکتری های پوست برای کمک به بهبود کامل زخم ها و همچنین پیشگیری از زخم پای دیابتی مهم هستند.

سلامت روده و اختلالات پوستی

پسوریازیس

پسوریازیس یک اختلال خود ایمنی است که باعث می‌شود افراد پوستی ملتهب و خارش‌دار را عمدتاً روی زانوها و آرنج‌ها داشته باشند، اگرچه می‌تواند سایر نواحی بدن را نیز تحت تأثیر قرار دهد. این وضعیت به طور کامل شناخته نشده است، اما اعتقاد بر این است که ناشی از ترکیبی از سیستم ایمنی بیش فعال، استعدادهای ژنتیکی و عوامل محیطی است.همچنین به نظر می رسد که با سلامت روده مرتبط باشد.

 طبق بررسی سال 2021 در مجله بین المللی علوم مولکولی، تغییرات در میکروبیوم روده در پسوریازیس مشابه تغییرات مشاهده شده در بیماران مبتلا به بیماری التهابی روده است. در هر دوی این شرایط، سویه‌های باکتری‌های مضر مانند سالمونلا و کمپیلوباکتر افزایش قابل‌توجهی دارند، در حالی که سویه‌های «خوب» در مقایسه با افراد بدون بیماری رو به کاهش هستند.

فاریس گفت: بیماران مبتلا به پسوریازیس فاقد باکتری‌های خاصی هستند که اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تولید می‌کنند و در نتیجه باعث عدم تعادل ایمنی و التهاب می‌شوند. اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه توسط باکتری های “خوب” در روده شما تولید می شوند و تصور می شود که در سلامت و بیماری نقش دارند.

محور روده-مغز-پوست همچنین ممکن است به توضیح اینکه چرا شعله ور شدن پسوریازیس به شدت با استرس و افسردگی مرتبط است کمک کند. یک بررسی در سال 2021 منتشر شده در مجله Biomedicine & Pharmacotherapy نشان می دهد که حالات عاطفی منفی ممکن است منجر به تغییراتی در میکروبیوتای روده شود که به نوبه خود می تواند باعث التهاب پوست شود. نویسندگان پیشنهاد کردند که مکانیسم خاص این تعامل هنوز نامشخص است، اما از آنجایی که پسوریازیس خود می تواند ناراحت کننده باشد، این می تواند علائم را بیشتر تشدید کند.

اگزما

درماتیت آتوپیک، همچنین به عنوان اگزما نیز شناخته می شود، یک بیماری التهابی است که باعث قرمزی، تورم، ضخیم شدن و پوسته پوسته شدن پوست می شود. علت دقیق آن مشخص نیست، اما محققان بر این باورند که ممکن است توسط مجموعه ای از عوامل محیطی، ژنتیکی و روانی ایجاد شود. به نظر می رسد سلامت روده نیز با این وضعیت مرتبط باشد.

فاریس گفت: به نظر می رسد که در بیماران مبتلا به درماتیت آتوپیک تنوع باکتریایی روده کاهش یافته و فاقد باکتری های خاصی هستند که در افراد سالم یافت می شود.

در واقع، یک بررسی در سال 2016 که در مجله بین‌المللی علوم مولکولی منتشر شد، عوامل محیطی خاصی را شناسایی کرد که ممکن است بر ترکیب باکتری‌های روده و در نتیجه حساسیت میزبان به عفونت‌ها و آلرژی‌هایی مانند اگزما تأثیر بگذارد. آنهایی که ترکیبات میکروبیوم روده تغییر یافته داشتند، شامل نوزادانی بودند که به طور نارس یا از طریق سزارین متولد شدند، نوزادانی که زیر شش ماه از شیر مادر تغذیه کرده بودند و آنهایی که خواهر و برادر بزرگتر نداشتند. به گفته نویسندگان، کاهش تماس با فلور واژن، پرینه و مدفوع مادر به دلیل تولد از طریق سزارین می‌تواند منجر به کاهش تعداد باکتری‌های خاص در این افراد شود. در مورد شیردهی، نویسندگان خاطرنشان کردند که شیردهی با مدت شش ماه یا بیشتر، شیوع کلونیزاسیون توسط لاکتوباسیل ها و بیفیدوباکتری ها را افزایش می دهد.

با این حال، نویسندگان همچنین خاطرنشان کردند که تعیین روابط علت و معلولی این عوامل و همچنین قدرت این ارتباط غیرممکن است.

آکنه روزاسه

روزاسه یک بیماری مزمن است که با دوره های مکرر قرمزی و جوش در اطراف صورت مشخص می شود. بسیاری از عوامل محیطی و ژنتیکی مختلف باعث شعله ور شدن این بیماری می شوند و به نظر می رسد سلامت روده در بروز و تشدید آن نقش مهمی دارد.

بر اساس یک بررسی در سال 2021 در مجله Advances in Therapy، روزاسه با تعدادی از بیماری های گوارشی، از جمله بیماری التهابی روده، بیماری سلیاک و سندرم روده تحریک پذیر(IBS) مرتبط است.

فاریس گفت: بیماران مبتلا به روزاسه شانس بیشتری برای ابتلا به چیزی به نام رشد بیش از حد روده کوچک دارند. در این بیماری رشد بیش از حد باکتری های خاصی به نام هلیکوباکتر پیلوری وجود دارد که می تواند به علائم روزاسه از جمله گرگرفتگی و التهاب کمک کند.

بر اساس یک مطالعه در سال 2018 در ژورنال BMC Infectious Diseases، این باکتری خاص می تواند سیستم ایمنی را تحریک کند تا تعداد زیادی واسطه التهابی تولید کند که منجر به بروز و تشدید التهاب روزاسه شود.

آکنه

آکنه یک بیماری شایع پوستی است که به صورت جوش های سرسیاه، جوش های سرسفید، برآمدگی های قرمز و کیست، بیشتر در اطراف صورت ظاهر می شود. استعدادهای ژنتیکی، عدم تعادل هورمونی و مشکلات متابولیک به عنوان محرک های رایج در نظر گرفته می شوند. اخیراً شواهدی در حال افزایش است که سلامت روده نیز ممکن است عامل مهمی باشد.

فریس گفت: در مورد آکنه، ما می دانیم که رژیم غذایی غربی به پاتوژنز آکنه کمک می کند و باعث دیس بیوز روده می شود. یک “رژیم غذایی غربی” به عنوان سرشار از کربوهیدرات های تصفیه شده، چربی های اشباع شده و قند افزوده، طبقه بندی می شود.

بررسی سال 2022 در مجله Microorganisms همچنین نشان می دهد که میکروب های روده ممکن است علائم آکنه را با اصلاح پاسخ های ایمنی پوست به باکتری هایی مانند Cutibacterium acnes و Propionibacterium acnes تشدید کنند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک این رابطه مورد نیاز است.

منبع: livescience

مترجم: کیانوش کرمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا