آیا هوش مصنوعی به پایان بلوغ خود نزدیک می شود؟

به گزارش سیناپرس، امروزه هوش مصنوعی می تواند شوخی های احمقانه را به فیلمنامه ای متقاعد کننده تبدیل کند. با تماشای پیشرفت‌های سریع هوش مصنوعی در چند سال گذشته شامل هوش مصنوعی محاوره ‌ای، تسلط بر انواع بازی‌های ویدئویی، پیشی گرفتن از انسان در نوشتن کدهای کامپیوتری، ساخت آثار هنری جدید بر اساس درخواست‌های کاربران، به راحتی می ‌توان تصور کرد که هوش مصنوعی به سن بلوغ رسیده است.

پروفسور جان ویتل (Jon Whittle) محقق هوش مصنوعی می گوید ؛ بهینه سازی مدل های زبان برای گفتگو توسط هوش مصنوعی بسیار چشمگیر اما هنوز هم احمقانه است.

او می ‌گوید: این روش از یک رویکرد بی خرد برای هوش مصنوعی استفاده می ‌کند و ممکن است به محدودیت‌هایی که این رویکرد می ‌تواند ما را ببرد نزدیک شده باشیم.

به گفته کارشناسان، بهینه سازی مدل های زبان برای گفتگو توسط هوش مصنوعی که به اختصار ChatGPT گفته می شوند، یک مدل هوش مصنوعی با یادگیری عمیق است. در اصل، با حجم عظیمی از داده ها وبخش های وسیعی از اینترنت تغذیه می شود و از آن برای ساخت یک مدل آماری از نحوه ساخت جملات استفاده می کند.

پروفسور توبی والش (Toby Walsh) دانشمند ارشد مؤسسه هوش مصنوعی دانشگاه نیوساوت ولز، می گوید: هوش مصنوعی مانند خودکار هوشمند روی تلفن شماست و حرف بعدی را که می خواهید تایپ کنید پیش بینی می کند. همچنین بهینه سازی مدل های زبان برای گفتگو با مربیان هوش مصنوعی انسانی کار می‌ کند تا پاسخ‌های خود را اصلاح کند.

ویتل می گوید: زمانی که هوش مصنوعی برای اولین بار توسعه یافت، محققان سعی کردند قوانینی به سبک انسان برای ذهن رایانه بنویسند تا به آنها اجازه دهد مسائل را به طور منطقی انجام دهند، رویکردی که به عنوان هوش مصنوعی نمادین شناخته می شود. اما این رویکرد شکست خورد زیرا مقیاس نداشت یعنی سعی کنید یک قانون منطقی برای هر شیء موجود بنویسید.

شبکه ‌های عصبی عمیق به این دلیل موفق شدند: رویکرد مخالف را در پیش گرفتند چراکه داده‌ها را به هوش مصنوعی وارد کرده و به آن اجازه می دهند قوانین خود را بر اساس آنچه می ‌یابد بنویسد. این موضوع یعنی هوش مصنوعی تصاویر کافی از آسمان را دیده به طور قابل اعتماد اعلام کند که آسمان آبی است. پیشرفت خیره کننده این بود که اگر داده های بیشتر و قدرت محاسباتی بیشتر را اضافه کنید، این شبکه های عصبی مصنوعی می توانند کارهای شگفت انگیز و عجیبی انجام دهند.

به گفته دانشمندان، بهینه سازی مدل های زبان برای گفتگو توسط هوش مصنوعی اکنون آنقدر خوب است که احتمالاً در جایی که به مکالمه یا نوشتن شبیه انسان نیاز است، می تواند نتایج متحول کننده ای به وجود آورد.

لیلیان ادواردز (Lilian Edwards) دانشمند هوش مصنوعی از دانشگاه نیوکاسل در این باره گفت: پیشرفت‌های اخیر در هوش مصنوعی به پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه محاسبات منجر شده است، به طوری که سیستم‌های هوش مصنوعی اکنون قادر به مقابله با وظایف و چالش‌های پیچیده‌ تر هستند. این فناوری در زمینه ‌های مختلفی از بهداشت و درمان گرفته تا امور مالی مورد استفاده قرار گرفته و انتظار می ‌رود در سال‌های آینده همچنان به اهمیت خود ادامه دهد.

به گفته پژوهشگران، محدودیت های فیزیکی واضح برای رویکرد بی خرد برای ساختن هوش مصنوعی وجود دارد. بهینه سازی مدل های زبان برای گفتگو توسط هوش مصنوعی در حال حاضر روی یک ابر رایانه اجرا می شود. برای بهبود، باید به افزودن قدرت کامپیوتر ادامه دهیم. این امکان وجود دارد که دانشمندان راه‌ هایی برای غلبه بر این محدودیت‌ها پیدا کنند. اما برای ساخت هوش مصنوعی واقعاً هوشمند، هوش مصنوعی که واقعاً بتواند ایده خود را توسعه دهد، ویتل پیشنهاد می کند که محققان ممکن است نیاز به بازگشت به هوش مصنوعی نمادین داشته باشند.

به گزارش سیناپرس، هوش مصنوعی نمادین نمادها را مانند مربع، دایره، گربه و سگ درک می کند. می توان گفت که برخی از نمادها مانند گربه و سگ شبیه به هم هستند اما یکسان نیستند. با استفاده از آن نمادها و قوانین اساسی منطق، می توان با اطمینان گفت که یک سگ گربه نیست. برخی از دانشمندان در حال کار بر روی استفاده از شبکه ‌های عصبی عمیق برای ساخت پایگاه‌های اطلاعاتی از نمادها هستند که هوش مصنوعی نمادین می ‌تواند از آنها برای استدلال استفاده کند. به گفته محققان با این میزان پیشرفت و تغییر در دامنه هوش مصنوعی می توان این صنعت جدید را در پایان دوران بلوغ خود دید و انتظارات بیشتری در آینده ار آن داشت.

مترجم: فاطمه امینی

منبع: theage

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا