BMX، کاراته و اسکیت بورد، ورزش های آسیب زای المپیک

به گزارش سیناپرس، محققان بین الملل در یک فعالیت پژوهشی جدید، میزان آسیب دیدگی و بروز بیماری را در مسابقات المپیک بررسی کرده و ورزش های دارای بیشترین ریسک از این لحاظ را شناسایی کرده اند.

نتایج تحقیقی جدید که اخیرا به انتشار رسیده است نشان از آن دارند که چندین ورزش و رشته جدید معرفی شده در المپیک 2020 توکیو، مانند سبک آزاد BMX، کاراته و اسکیت‌برد دارای بالاترین میزان آسیب‌دیدگی برای شرکت کنندگان بوده اند.

همچنین بر اساس این یافته ها، میزان کلی آسیب در همه ورزش ها و رشته های مختلف، مشابه با المپیک های قبلی بوده است، اگرچه بروز بیماری در ورزشکاران، میزان کمتری را نشان می دهد.

در بازی های المپیک تابستانی 2020 توکیو چندین ورزش و رشته جدید برای اولین بار معرفی شدند. این موارد شامل بیسبال/سافت بال، کاراته، اسکیت بورد، صعود ورزشی، موج سواری، بسکتبال 3×3 و رشته BMX آزاد بوده اند.

کمیته بین‌المللی المپیک یا IOC از سال 2008 و همزمان با المپیک پکن، با هدف حفظ سلامت ورزشکاران در بازی‌های فوق، به بررسی آسیب‌ها و بیماری‌های ورزشی پرداخته است.

آن ها در این راستا، تعداد روزانه مصدومیت ها و بیماری های ورزشکاران را که توسط تیم های پزشکی ملی و کادر پزشکی مسابقات المپیک توکیو گزارش می شدند، ثبت کرده اند. به گزارش سیناپرس، بر این اساس، حدود 11315 ورزشکار شامل 5423 زن و 5892 مرد از 206 تیم ملی به طور فعال از نظر آسیب و بیماری تحت نظر قرار گرفتند.

بررسی های فوق نشان دادند:در مجموع، 1035 آسیب و 438 بیماری در بین رقبای مختلف در طول این بازی ها گزارش شده است که با در نظر گرفتن همه رشته‌ها در طول دوره 17 روزه مسابقات، معادل حدود 9 آسیب و 4 بیماری به ازای 100 ورزشکار می شود. اما میزان آسیب دیدگی و بیماری در بین ورزش های مختلف به طور قابل توجهی متفاوت بود.

بوکسورها و ورزشکاران مسابقات BMX بیشترین تعداد مصدومیت به میزان 27 درصد را متحمل شدند، در حالی که کمترین تعداد مصدومیت در غواصی، دوچرخه سواری جاده، قایقرانی، شنای ماراتن و تیراندازی رخ داد.

طبق این یافته ها، برخی از بالاترین میزان آسیب‌دیدگی در ورزش‌ها و رشته‌های تازه معرفی شده به وقوع پیوست که شامل سبک آزاد BMX، اسکیت بورد و کاراته بودند. اگرچه ورزش هندبال که یک ورزش قدیمی المپیک است نیز میزان نسبتاً بالایی از آسیب را به مقدار 18 درصد نشان داد.

نتایج بررسی ها همچنین نشان داد که بیش از نیمی از تمام صدمات، در طول مسابقه، حدود یک سوم آن ها هنگام تمرین و هفت درصدشان نیز هنگام گرم کردن یا سرد کردن اتفاق افتاده اند. همچنین بریدگی ها و کبودی ها و بعد از آن، کشیدگی عضلات و رباط ها شایع ترین انواع آسیب بودند.

مقایسه المپیک ها با یکدیگر نشان داد که میزان آسیب دیدگی در بازی‌های المپیک توکیو (9%) با بازی‌های تابستانی پکن 2008 (10%)، لندن 2012 (11%) و ریو 2016 (8%) قابل مقایسه بوده اند. ولی میزان بیماری در آخرین المپیک با میزان قابل توجهی کمتر بوده است. به گفته محققان، این موضوع احتمالا به اقدامات گسترده بهداشتی که برای کاهش بیماری کووید 19 انجام شده بود، مربوط است.

به گزارش سیناپرس، این یافته های پژوهشی که به طور ویژه و عمیق وضعیت آسیب دیدگی در رشته های مختلف ورزشی المپیک و بروز بیماری طی این رقابت ها را مورد توجه قرار داده اند، در British Journal of Sports Medicine منتشر شده اند.

مترجم:عباس روشن بین

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا