ارتباط دیابت بارداری با کمبود ویتامین D

دیابت بارداری نوعی ناهنجاری در سیستم متابولیک بدن است که به صورت نداشتن تحمل گلوکز در دوران بارداری خود را نشان می دهد. میزان شیوع این بیماری در دنیا بر پایه جمعیت مورد مطالعه و نحوه تشخیص، متفاوت است، ولی به طور کلی چیزی بین 1 تا 14 درصد کل بارداری ها را شامل می شود. بر پایه برخی مطالعات زنان آسیایی در مقایسه با زنان سفیدپوست بیشتر دچار این نوع از دیابت می شوند و شیوع آن در ایران حدود 4.7 درصد گزارش شده است.

دیابت بارداری عوارض گوناگونی را برای مادر و نوزاد به همراه دارد. از میان این عوارض می توان به مواردی چون پراکلامپسی، میزان بالای برش سزارین و افزایش خطر بروز دیابت نوع دو در آینده برای 20 تا 50 درصد مادران و همچنین مواردی چون ماکروزومی، زجر تنفسی و چاقی در نوزاد اشاره کرد.

دیابت بارداری عوارض گوناگونی را برای مادر و نوزاد به همراه دارد. از میان این عوارض می توان به مواردی چون پراکلامپسی، میزان بالای برش سزارین و افزایش خطر بروز دیابت نوع دو در آینده برای 20 تا 50 درصد مادران و همچنین مواردی چون ماکروزومی، زجر تنفسی و چاقی در نوزاد اشاره کرد. لذا توجه به مواردی که خطر این بیماری را افزایش می دهند و یافتن راه های موثرتر پیشگیری و درمان آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این خصوص پژوهشگرانی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان توجه خود را به رابطه بین کمبود ویتامین D و بروز بیماری دیابت بارداری معطوف داشته و پژوهش آن ها در این رابطه به نتایج مفیدی منتهی شده است.

 این پژوهشگران وضعیت 154 زن باردار 15 تا 50 ساله را که به بیمارستان الزهرا شهرستان رشت مراجعه می نمودند و در نیمه اول دوران بارداری خود قرار داشتند مورد بررسی قرار داده و وضعیت ابتلا به دیابت بارداری و میزان ویتامین D سرم خون آن ها را پایش نمودند.

نتایج پژوهش این محققین نشان می دهد که ارتباط معکوسی بین میزان ویتامین D موجود در خون و بروز دیابت بارداری وجود دارد. به عبارت دیگر طبق یافته های این پژوهش، با افزایش میزان ویتامین D شانس ابتلا به بیماری دیابت بارداری می تواند تا 5 درصد کاهش پیدا کند.

مجریان این پژوهش با توجه به نتایج حاصله از این تحقیق و با توجه به اهمیت ویتامین D، توصیه نموده اند ارزیابی این ویتامین در تمامی زنان باردار به طور مرتب انجام شود و در صورت کمبود آن، توصیه های تغذیه ای و همچنین مکمل های ویتامینی مورد نیاز تجویز گردد.

یافته های این مطالعه به صورت مقاله ای علمی پژوهشی در مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان به چاپ رسیده است.

نویسنده: محمدرضا دلفیه

با اقتباس از: سبحانی، ع.، حیدرنژاد، ز.، منصورقناعی، م. و سلامت، ف. 1395. ارتباط ویتامین D و دیابت بارداری. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 25(98): 50-45.

لینک منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا