چگونه باکتری های روده می توانند اثر مخدر کوکائین را افزایش دهند

بر اساس مطالعه ای که اخیراً در منتشر شده است، باکتری های معمول روده می توانند اثرات کوکائین را در موش ها افزایش دهند.

به گزارش سینا پرس فارس، این مطالعه نشان می‌دهد که چگونه استفاده از کوکائین باعث رشد باکتری‌های روده می‌شود که به نوبه خود گلیسین را مصرف می‌کنند، یک ماده شیمیایی که به عملکرد طبیعی مغز کمک می‌کند. با کاهش سطح گلیسین، موش‌ها با ناهنجاری‌های رفتاری، مانند افزایش قابل ملاحظه حرکت ناشی از مواد مخدر و رفتارهای جستجو، واکنش قوی‌تری به کوکائین نشان می‌دهند.

علاوه بر این، با مصرف مکمل گلیسین به صورت سیستمیک یا استفاده از یک باکتری اصلاح‌شده ژنتیکی که نمی‌تواند از گلیسین استفاده کند، پاسخ موش‌ها به کوکائین به سطح طبیعی برمی‌گردد. این نشان می‌دهد که این اسید آمینه ساده می‌تواند به‌عنوان واسطه‌ای رفتاری شبیه اعتیاد در مدل‌های حیوانی عمل کند.

کوستا و همکارانش دریافتند که وقتی کوکائین وارد روده موش ها می شود، باعث فعال شدن پروتئین QseC می شود که از رشد پروتئوباکتری های γ مانند E. coli پشتیبانی می کند. این باکتری‌ها با سوخت‌گیری از گلیسین، از باکتری‌های معمولی روده که از قبل در مسیرهای گوارشی ما وجود دارند، رقابت می‌کنند و بیشتر فضا و منابع را اشغال می‌کنند.

ونسا اسپراندیو، نویسنده ارشد، میکروبیولوژیست از دانشکده پزشکی و بهداشت عمومی دانشگاه ویسکانسین می‌گوید: «باکتری‌های روده تمام گلیسین را مصرف می‌کنند و سطح آن به‌طور سیستماتیک و در مغز کاهش می‌یابد. به نظر می رسد تغییر کلی گلیسین بر سیناپس های گلوتاماترژیک تأثیر می گذارد که حیوانات را مستعد ابتلا به اعتیاد می کند.

کوستا می‌گوید: «معمولاً برای رفتارهای علوم اعصاب، مردم به کنترل میکروبیوتا فکر نمی‌کنند و مطالعات میکروبیوتا معمولاً رفتارها را اندازه‌گیری نمی‌کنند، اما در اینجا نشان می‌دهیم که آنها به هم مرتبط هستند. میکروبیوم ما در واقع می تواند رفتارهای روانپزشکی یا مرتبط با مغز را تعدیل کند.

اسپراندیو می‌گوید: «من فکر می‌کنم پل زدن این جوامع چیزی است که زمینه را به جلو می‌برد و فراتر از همبستگی‌ها به سمت علل انواع مختلف اختلالات روانپزشکی پیش می‌رود.

مترجم: مهدی ایزدی

منبع: scitechdaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا