آیا کودکان دارای ناتوانایی جسمی باید جداگانه آموزش ببینند؟

به گزارش سیناپرس، محققانی از کشور دانمارک در یک مطالعه تحقیقاتی جامع، به بررسی این نکته و سوال قدیمی پرداخته اند که برای آموزش بهتر کودکان دارای نیازهای ویژه، باید آن ها را از سایر دانش آموزان جدا کرد یا خیر؟

محققان و سیاست گذاران آموزش و پرورش، همواره در پی پاسخ به این سوال بوده اند که آیا باید کودکان دارای نیازهای ویژه مثل افرادی که دارای ناتوانی های جسمی هستند، را در میان کودکان عادی قرار دهند یا باید آن ها را جداکرده کرده و در کلاس های مجزایی وارد کنند.

نتایج یک تحقیق جامع و بین المللی جدید در این خصوص نشان می‌دهد:به طور کلی، گنجاندن این افراد در کلاس های عادی و همراه با دانش آموزان بدون نیازهای خاص، الزاما میزان یادگیری و همچنین سازگاری روانی اجتماعی آنها را افزایش یا کاهش نمی‌دهد و چنین موضوعی به طور ویژه برای هر فرد متفاوت است.

تیم پژوهشی اجراکننده این تحقیق از مرکز تحقیقات علوم اجتماعی دانمارک، در این خصوص، 15 مطالعه مختلف را از 9 کشور جهان که روی کودکانی با انواع ناتوانی‌ها مانند اختلالات یادگیری/ناتوانی‌های ذهنی، اختلالات طیف اوتیسم، ADHD، ناتوانی‌های جسمی، اختلالات بینایی و سندرم داون انجام شده بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

یافته‌های این مطالعه به اهمیت بالای ارزیابی‌های فردی از نیازهای آموزشی و روانی-اجتماعی کودکانی که دارای نیازهای ویژه هستند، اشاره می‌ کند و بحث قرار گرفتن یا نگرفتن در میان دانش آموزان عادی را کم اهمیت تر از آن می دانند.

به گفته این محققان، با توجه به نتایج این تحقیق، به نظر می رسد زمان آن فرا رسیده است که بدانیم وقتی صحبت از تحت شمول قرار دادن یا جداسازی آموزشی کودکان واجد نیازهای خاص می شود، به این موضوع توجه کنیم که مورد فوق به یک اندازه برای همه آن ها مناسب نیست، چراکه در واقع، همه کودکان با نیازهای ویژه از آموزش فراگیر بهره مناسبی نمی‌برند.

به گزارش سیناپرس، این یافته ها که دیدگاهی موثر را در خصوص کودکان دارای نیازهای ویژه ارائه داده اند در نشریه بین المللی Campbell Systematic Reviews منتشر شده اند.

مترجم: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا